


حقیقت انکار ناپذیر دربارۀ فضاهای اداری و کاری این است که کسب و کارها در شرایط پرشتاب امروزی و رقابتهای اقتصادی پرتنش، هر چه بیشتر به دنبال کاهش هزینهها و ایجاد محیطهای کاری و اداری انعطافپذیر هستند تا بتوانند میزان بهرهوری و بازدهی خود را به خوبی افزایش بخشند. بنابراین، طراحی و اجرای فضای کار اشتراکی بهینه قطعاً یک انتخاب استراتژیک برای شرکت هایی است که قصد توسعه کاری و تجاری خود را دارند. در این راستا گزارشها نشان میدهد که تعداد فضاهای کاری اشتراکی در دنیا در حال افزایش است و این به این معنا است که توجه جهانی به طراحی فضای اشتراکی بسیار چشمگیر بوده است. در همین رابطه، در کشور ما نیز با توجه به رشد و افزایش استارتاپها و کسب و کارهای نوآورانه و نوین، طراحی و اجرای فضای کار اشتراکی به یک نیاز اساسی تبدیل شده است.
اما سوال مهم این است که چگونه میتوان فضای کار اشتراکی را طراحی کرد، به طوری که تمام ویژگیهای کاربردی و شرایط مد نظر را برای کسب و کارها برآورده سازد و به فرآیند بهینه سازی و بهره وری آنها کمک نماید؟ اگر شما هم همچین سوالی دارید، می توانید با مطالعه این نوشتار به پاسخ مد نظر خود دست یابید. زیرا متخصصین و کارشناسان ارشد طراحی داخلی فروشگاه مبلمان اداری بینو به بررسی اصول طراحی و اجرای فضای کار اشتراکی پرداخته اند تا شما را با جزئیات بیشتر آن آشنا نمایند. اگر شما هم به این محتوا علاقه دارید، لطفا ما را تا انتهای این نوشتار همراهی بفرمایید.



تاریخچه طراحی فضای اشتراکی
با گسترش و پیشرفت تکنولوژی متدهای طراحی داخلی، الگوی فضای کار اشتراکی بهتدریج در جوامع پیشرفته شکل گرفته و امروزه یکی از مهمترین انواع مدل ها در طراحی دفتر کار سیستم کاری و اداری محسوب می شود. این در حالی است که تمامی اطلاعات و پروندههای کاری افراد اغلب در سیستمهای شخصی آنها ذخیره میشود و حریم شخصی اطلاعات به خوبی رعایت می شود. اما این الگو مبتنی بر مفهوم هتلینگ اداری است که بر اساس آن، فضای اداری به کارمندان برحسب نیاز و با رزرو مداوم تخصیص داده میشود. این روش، فضای فیزیکی مورد نیاز و هزینههای مرتبط با اداره یک سازمان یا شرکت را به خوبی کاهش میدهد. باید توجه داشت که هر کارمند میتواند در صورت نیاز به منابع و تجهیزات اداری به راحتی دسترسی پیدا کند و مشکلی در منابع نخواهد داشت. بسته به نحوه اجرا، هتلینگ اداری میتواند تحرک، بهرهوری، انعطافپذیری و کارایی بیشتری در طراحی فضای کار اشتراکی را ایجاد نماید. توجه داشته باشید که این مفهوم بر حذف صندلیهای اختصاصی تاکید دارد و به اشتراک گذاری منابع تمرکز دارد.
نخستین مدل فضای کار اشتراکی دنیا در سال 1995 در شهر برلین آلمان تأسیس شد. برنی دیکووِن نیز برای نخستین بار در سال 1999 عبارت “coworking” را بهکار برد. او این واژه را برای توصیف فضاهایی به کار برد که افراد در یک محیط کاری مشترک با امکانات برابر، مشغول فعالیت روی پروژههای شخصی خود هستند و از منابع و فضا به صورت اشتراکی استفاده می کنند.
فضاهای کار اشتراکی در ایران عمری کمتر از پنج سال دارند اما ضرورت وجود چنین فضاهایی زمانی احساس شد که اکوسیستم کار آفرینی کشور در حال شکلگیری بود و هر سال به تعداد استارتاپها افزوده میشد. با توجه به هزینههای بالای اجاره فضای اداری و تجهیز آنها همچنین محدودیت منابع مالی استارتاپها، مراکزی با هدف مسئولیت اجتماعی و حمایت از کارآفرینی راهاندازی شدند. این مراکز میزبان کسب و کارهایی هستند که هنوز در مرحله رشد قرار دارند. در همین رابطه، گروه مبلمان اداری بینو با تخصص در زمینه طراحی فضای کار اشتراکی همراه شما خواهد بود تا به بهترین و سریعترین شکل ممکن برای طراحی و تجهیز فضای اشتراکی را پیاده سازی نمایید.



طراحی و اجرای فضای کار اشتراکی
اصولا در هر شرکت یا سازمان اداری، تعداد زیادی اتاق مجزا برای کارمندان و پرسنل وجود دارد و در هر کدام از این فضاهای اداری امور متفاوتی انجام می شود که در نهایت باعث انجام مسئولیت های اداری می گردد. اما در حال حاضر با توجه به افزایش هزینه های راه اندازی و نگهداری دفاتر اداری و کاری مجرا برای شروع کسب و کار استفاده از متدهای طراحی دکوراسیون داخلی اشتراکی یکی از بهترین و موثرترین روش ها می باشد که بسیاری از شرکت ها به آن روی آورده اند. همین موضوع سبب می شود که مدیران شرکت ها به فکر اجاره یا خرید محل کوچکی برای شروع کار خود باشند و با ایجاد چنین فضاهایی به روند رشد تجارت خود کمک نمایند.
فضای کار اشتراکی فضاهای تقریبا بزرگی هستند که امکان کار را برای چند نفر در یک فضای مشترک را فراهم می آورند. افراد در این فضا دارای میز گروهی و قسمت مخصوص به خود هستند و امکانات تقریبا جامعی را هم در اختیار دارند.


اصول طراحی فضای اشتراکی
گروه مبلمان اداری بینو با انجام پروژه های مختلف در زمینه طراحی و اجرای فضای کار اشتراکی توانسته رزومه قدرتمندی را در این زمینه از خود بر جای بگذارد. متخصصین ما در شرکت برنا یاور ویرا از تکنیک تلفیق فضای کار و تفریح و ایجاد بستری برای تعامل میان افراد خلاق در فضاهای راهرویی و پیشبینی نشده، استفاده کرده اند تا شرایط و فضاهایی ایجاد کنند که منشا رشد و پیشرفت کاری و تجاری شما باشد. در طول دهه گذشته، ایدهها و متدهای مختلفی در طراحی فضاهای کاری خلاقانه و فضاهای اشتراکی در حال گسترش و بهرهبرداری هستند و این امکان را برای شرکت ها فراهم آورده اند تا بتوانند برای گسترش تجارت خود اقدام نمایند. این نوع چیدمان فضا برای استارتاپها دارای اصولی است که باید به خوبی به آنها توجه شود.
خدمات طراحی فضای اشتراکی
طراحی و اجرای انواع فضاهای کار اشتراکی تحت نظارت تیم متخصص طراحی و اجرای شرکت بینو
مزایای طراحی و اجرای فضای کار اشتراکی
در بسیاری از مواقع این تصور عمومی وجود دارد که تنها به دلیل عدم بودجه کافی، باید حتما از فضای کار اشتراکی استفاده شود. اما این در حالی است که استفاده از فضای کار اشتراکی، دارای مزایای متنوع و کاربردی است و باعث بهبود عملکرد کارکنان و پرسنل شما در محیط اداری می گردد. بر همین اساس، متخصصین ما در فروشگاه مبلمان اداری بینو به تشریح جزئیات و مزایای طراحی و اجرای فضای کار اشتراکی پرداخته اند تا شما را با جزئیات آن بیشتر آشنا نمایند.1. استفاده از تخصص سایر نیروها
اولین و مهمترین مزیت در استفاده از فضای کار اشتراکی، بهره مندی از تخصص افراد کاردان و با تجربه است. در اینگونه فضای اداری شما می توانید به مجموعه ای از افراد هم فکر، هم سو و متخصص دسترسی سریع داشته باشید و از تجربیات آنها به خوبی استفاده نمایید. از همین رو، سیستم کاری شما در پیشبرد اهداف سازمانی تان می تواند موفق تر و پویاتر عمل نماید.2. تشویق پرسنل به کار؛ طراحی فضای اشتراکی
بهبود روابط اجتماعی یکی دیگر از دستاوردهای افرادی است که در فضاهای کار اشتراکی فعالیت دارند. تحقیقات نشان می دهد که کار کردن افراد در محیط های اجتماعی، باعث افزایش ۶۲ درصدی کارایی می گردد که نباید آن را نادید گرفت. همچنین زمانی که افراد با دیگران همکاری کنند، خلاقیت آنها به خوبی افزایش می یابد.3. صرفه جویی در هزینهها
هر شرکت اداری یا کسب و کار تجاری باید امکانات رفاهی مختلفی از جمله اتاق استراحت، فضای بایگانی، تجهیزات اداری، نورپردازی و لوازم تکنولوژیکی مختلفی را برای پرسنل و تیم کاری خود خریداری نماید. اما خوشبختانه در طراحی فضای اشتراکی این امکان فراهم میشود که بسیاری از منابع و تجهیزات به صورت اشتراکی مورد استفاده قرار گیرند که در نتیجۀ آن هزینه های خرید و نگهداری به خوبی کاهش پیدا می کند.4. افزایش روحیه همکاری گروهی
گاهی اوقات افراد ایده های خاصی در ذهن خود دارند که به دلیل عدم حمایت و انگیزۀ اولیه برای انجام آن اقدام نمی کنند. اما در طراحی و اجرای فضای کار اشتراکی این امکان فراهم می شود که افراد به راحتی بتوانند ایده های موجود در ذهن خود را با حمایت دیگر همکارای خود که دارای تجربه و تخص هستند را به خوبی و با سهولت بیشتر اجرا کنند.5. ایجاد شرایط مناسب برای گسترش شرکت
همه کسب و کارها به دنبال گسترش توانایی های خود و مجموعهشان هستند؛ اما به دلیل عدم تجربه کاری در زمینه های مختلف، ممکن است که در ابتدای فعالیت نتوانند برای این موضوع اقدام نمایند. وجود فضای کار اشتراکی به استارت آپ های کوچک و بزرگ کمک می کند که با جنبه های مختلف کسب و کارهای بزرگ هم آشنا شوند و با تجربه و تمرکز بیشتر برای توسعه کاری و تخصصی خود اقدام نمایند. در طول یک روز کاری، افراد در محیطهای کاری استارتاپی و اداری به چهار حالت مختلف وارد و از آن خارج میشوند که مهمترین آنها عبارتند از :- تمرکز
- همکاری
- یادگیری
- معاشرت
- پناهگاه این فضا برای استفاده یک یا دو نفر در مواقعی است که به استراحت یا مکالمات محرمانه نیاز دارند طراحی و اجرا می شود. غرفه تلفن نمونهای از پناهگاه در فضای باز اداری است. برخی از این فضاها باید امکان تماس تلفنی یا ویدئو کنفرانس را برای پرسنل کاری شما فراهم آورند و برخی دیگر برای مصاحبه یا جلسات کوچک بین همکاران، مجهز به میز و صفحه نمایش برای اشتراکگذاری اطلاعات و اسناد باشند.
- کافهها فضای کافه مانند، بخش مهمی از تعاملات اجتماعی و تبادل نظر را برای پرسنل کای شما ایجاد می کند. در گذشته، کافهها معمولاً با دیوارهای بلند و طراحی بسته ایجاد میشدند تا صدای صحبتها مزاحم کار دیگران نشود. اما امروزه از طراحی کافهها که شامل میزهای بزرگ، نیمکتهای طولانی و فضایی برای تعاملات اجتماعی است، استفاده می شود. این تغییر طراحی داخلی، فضای کاری را به محیطی شبیه به کافه تبدیل کرده است که عموما بسیاری از کارمندان آن را بهعنوان یک فضای کاری ایدهآل می شناسند.
- جلسات سرپایی محصور؛ طراحی فضای اشتراکی این فضاها برای گردهمایی سریع سه یا چهار نفر طراحی شدهاند که معمولاً در حین رفت و آمد انجام میشود. طراحی این فضاها بهگونهای است که از نظر بصری و صوتی از سایر فضاها جدا باشند تا تمرکز دیگران را مختل نکنند.
- فضای استارباکسی این فضاها برای معاشرت، انجام هم زمان کار، تفکر و گفتگو طراحی شدهاند و دارای ویژگی های منحصر بفرد می باشند. مثلاً گوشهای برای نوشیدن قهوه در حین کار با لپتاپ یا برگزاری جلسات غیررسمی وجود دارد که می تواند بسیار مناسب و کارآمد باشد. چنین فضاهایی معمولاً امکان استفاده از فناوری و تعاملات آزاد را فراهم میآورند و بستری برای ایدهپردازی و خلاقیت بیشتر را برای پرسنل شما ایجاد می کنند.
- اتاق جلسات گروهی این فضا باید ظرفیت پذیرش ۸ نفر یا یک تیم خاص را داشته باشد که مرتباً با یکدیگر ملاقات میکنند. این فضاها معمولاً قابل رزرو هستند و باید با فناوریهای مناسب برای هدایت کسبوکارها تجهیز شوند.
- فضای کنفرانس باز این فضاها بیشتر در شرکتها و استارتاپ های بزرگ استفاده میشوند و برای برگزاری کنفرانسها و تقویت ارتباطات سازمانی مورد استفاده قرار می گیرند. این فضاها با حذف مبلمان اداری رسمی و استفاده از عناصر تزئینی غیررسمی، محیطی آرام و دلشین را برای کارکنان شما ایجاد میکنند.
تأثیر تجهیزات اداری بر خلاقیت پرسنل
اجزاء و عناصر دکوراسیون داخلی مانند رنگهای خاص و ترکیبی، صندلیهای راحتی، میز بیلیارد و سرگرمی های دیگر مانند ویدئو گیم از یک سو محیط کاری مفرح و شادی را برای پرسنل شما ایجاد می کند و از سوی دیگر، با کاهش استرس و قوانین سختگیرانه در محیط های کار سنتی، میزان خلاقیت و راحتی بیشتری را برای کارکنان فراهم میآورد. بر اساس اصول طراحی فضای اشتراکی، بخشی از فرهنگ سازمانی استاندارد و کارآمد، طراحی و تجهیز محیطی جذاب و کاربردی است که افراد بتوانند بهترین عملکرد کاری خود را ارائه دهند. خلاقیت برای شرکتهای رقابتی ضروری است و میتواند در قالبهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد، اما شرایط محیطی و استانداردهای طراحی و اجرای فضای کار اشتراکی نقش مهمی در تقویت این خلاقیت دارد.عوامل کلیدی در طراحی فضای اشتراکی
1. تعیین بودجه و برآورد هزینه
پرسش مهمی که باید از خود بپرسید، این است که هزینۀ ایجاد و طراحی یک فضای کار مشترک چقدر است؟ برای پاسخ به این سوال نیز میتوانید با تماس با مشاورین و کارشناسان ما در فروشگاه مبلمان اداری بینو تماس مشاوره شرکتهای معماری کمک بگیرید. بدون تردید راه اندازی و تجهیز فضای اشتراکی نیاز به سرمایهگذاری اولیه دارد؛ بنابراین اگر نمیخواهید با کسر بودجه مواجه شوید باید به فکر داشتن یک برنامه مالی دقیق باشید و موارد زیر را بخوبی در نظر بگیرید :- هزینۀ اجاره یا خرید مکان
- تهیه مبلمانهای راحتی و متحرک
- تهیه تجهیزات تکنولوژیکی
- هزینۀ عملیاتی و بازاریابی
- ارزیابی خواستههای اعضا و همکاران بالقوه
- تعیین فضای کاری مدرن و شیک یا لوکس
- برآورد هزینۀ تعمیر و نگهداری تجهیزات
2. تشخیص نیازها و تنوع آنها
برای طراحی فضای اشتراکی همانطور که از اسمش پیداست باید محیطی ایجاد و راه اندازی شود که به شکل مشترک میان پرسنل شما با اهداف و نیازهای یکسان یا متفاوت قابل استفاده باشد. بنابراین، طراحی و اجرای فضای کار اشتراکی باید به نیازهای مختلف کسب و کار شما پاسخ مناسب بدهد تا بتواند نیازها و اهداف کاری شما را به خوبی برآورده سازد؛ البته که نیازهای یک استارتاپ کوچک با تیمهای بزرگ می تواند متفاوت باشد که در زمان راه اندازی آن باید به ان توجه شود.3. تعیین محدودههای مشترک؛ طراحی فضای اشتراکی
مشخصاً تقسیمبندی و تعیین فضای متناسب در افزایش تعاملات و به اشتراکگذاری ایدهها تاثیر مثبتی خواهد داشت. این مورد ممکن است شامل ایجاد فضای باز برای گفتمان های گروهی، اتاقهای جلسه برای پروژههای مشترک یا تعیین فضایی برای استراحت و گپ و گفت غیررسمی با همکاران باشد. اما به طور کلی شامل نکات زیر است:- قسمتهای مختلف برای همه قابل دسترس باشد.
- سازماندهی فضای اداری اشتراکی با نیازهای مختلف پروژه و تیم سازگار باشد.
- باید یکپارچهسازی و انتخاب امکانات رفاهی متناسب با نیازها و فضا را در نظر بگیرید.
4. ایجاد محیطی دلپذیر، سالم و پرانرژی
به لحاظ روانی محیط اداری که دارای شرایط اقامتی استاندارد می باشد، باعث میشود که افراد ترغیب شوند وقت بیشتری را در محیط کار و اداری سپری کنند. وجود چنین ویژگیای میتواند شامل اجزای تزیینی، نورپردازی مناسب و امکانات رافاهی در فضای اداری باشد.فضایی روشن ایجاد کنید؛ طراحی فضای اشتراکی:
هوای تازه؛ افکار خلاقانه:
استفاده از رنگهای استاندارد:
عوامل تزئینی و طبیعی:
5. راهاندازی تجهیزات مدرن:
مهمترین فاکتور که نباید از آن غافل شد، راحتی و کارایی روزانه در طراحی فضای کار اشتراکی است. اولویت برمیگردد به اینکه کارکنان بتوانند ساعتهای طولانیتری را در محیط کار بدون احساس خستگی و ناارامی بگذرانند تا بهرهوری بیشتر هم اتفاق بیفتد. البته نکته این است که دانستن ترجیحات و تجربیات کارمندان و اعضا در کارآیی و بهینه کردن ابزارها و تجهیزات روشی کمککننده است که مهمترین آنها عبارتند از :- انتخاب مبلمان اداری ارگونومیک و راحت
- صندلیهای راحت و میزهای قابل تنظیم
- امکان اتصال به اینترنت پرسرعت
- سیستمهای صوتی باکیفیت برای جلسات آنلاین و آفلاین
- امکانات فنی بهروز و پیشرفته مثل پروژکتورها و صفحهنمایشهای بزرگ
- استفاده از فناوری هوشمند مثل کارت به جای کلید، بهرهگیری از نرمافزارهای مدیریت اداری، ایجاد امنیت سایبری، کنترلهای نوری
6. طراحی انعطافپذیر و باز؛ طراحی فضای اشتراکی
یادتان باشد موظف هستید محیطی را ایجاد کنید که کارکنان احساس رضایت بیشتری داشته باشند و بدون دغدغهی خاصی با دیگر همکاران ارتباط بگیرند و تعامل کنند. این امر به انعطافپذیری طراحی شما بستکی دارد. قابلیت انعطافپذیری در فضای اشتراکی یعنی خیلی راحت بتوان در صورت نیاز، فضا را تغییر داد. در این راستا قابلیت تنظیم اتاقهای جلسات و کارگاهها آن هم به شکل موقت از کارهای ضروری است. دقت کنید که انعطافپذیری، نیاز به تغییرات مداوم و پروژههای مختلف را پوشش میدهد اما اگر حرفهای انجام نشود نتیجهی معکوس دارد و باعث به هم ریختگی و کندی انجام کار میشود. تصور کنید مبلمان متحرکی را انتخاب کردهاید اما فضا انقدری جا دار نیست که بتوانید تغییرات مبل اداری را به سرعت و بهراحتی انجام بدهید، بنابراین در ابتدا فضا را طوری ایجاد کنید که سازگار با تغییرات باشد.7. طراحی فضاهایی برای استراحت و غذا خوردن
در نظر گرفتن قسمتی از فضا برای استراحت یا صرف غذا و نوشیدنی بدون شک جذاب و حتی بسیار ضروری است. تصور کنید کارکنان برای فرار از روزمرگی و خستگی به کنجی مثل آشپزخانه یا کافه پناه ببرند، در کنار همکاران یک نوشیدنی دلچسب یا غذای خوشمزه سفارش بدهند و در همین حین به تبادل و تعامل در ارتباط با ایدهها بپردازند! شک نکنید این کار در طراحی فضای کار اشتراکی میزان بهرهوری فوقالعاده کاربردی خواهد بود. از این جهت اگر فضای اضافی در آشپزخانه دارید، پیشنهاد میکنیم کنجی را برای ناهارخوری در نظر بگیرید اگر هم فضای کافی ندارید، حتی چند صندلی اپن میتواند تنوع و جذابیت لازم را به محیط ببخشد؛ البته که در طراحی، سادگی و مینیمالیسم را نباید فراموش کرد تا فضای بیشتری برای استفاده از کابینتها داشته باشید.- برای راحتی بیشتر از میزهای فلزی استفاده کنید؛ چراکه نگهداری آنها ساده است.
- اگر فضای کمی دارید، میتوانید به سراغ گوشههای بلااستفاده محیط بروید و هر متر مربع را به بهترین و کاربردیترین شکل طراحی کنید.
8. حفظ حریم شخصی در طراحی فضای اشتراکی
پر واضح است که وقتی در انجام پروژهها نیاز به دقت و حساسیت بیشتری باشد آنجاست که در فضاهای کار اشتراکی وجود حریم خصوصی اهمیت پیدا میکند؛ بنابراین طراح در اینجا باید به فکر استفاده از پارتیشنهای مخصوص یا ایجاد اتاقهای بسته برای جلسات خصوصی باشد.بهبود طراحی و اجرای فضای کار اشتراکی
1- ارزیابی و تداوم؛ ارتقاء تجربۀ کاری
فکر نکنید بعد از طراحی فضای کار اشتراکی کار تمام است، شما با یک فرآیند دائم روبهرو هستید که باید به طور منظم بررسی و ارزیابی شود. این کار باعث میشود فضای اشتراکی مطابق با نیازهای روز پیش برود تا به محیطی کارامد و پویا تبدیل بشود. برای این منظور میتوانید موارد زیر را بررسی کنید:- استفاده از نظرسنجیهای کاربران
- ارزیابی رفتار کاربران
- شناسایی نقاط قوت و ضعف