نظر: 0 دی 13, 1400

۵ مرحله برای ایجاد یک دفتر کاری ارگونومیک

امروزه بحث‌های زیادی درباره ارگونومی وجود دارد. واقعاً ارگونومی درفضای اداری چیست؟ و در حال حاضر چقدر سازمان شما اصول ارگونومی را رعایت کرده است؟ ما این اصطلاح را برای شما تجزیه و تحلیل کرده و با توجه به تجربه‌ی چندساله یمان در صنعت مبلمان اداری آن را با فرآیندها و ایده‌آل‌های سازمانی بررسی و در خدمت شما قرار می‌دهیم. از شما می‌خواهیم تا انتهای این متن همراه ما باشید.
با دقت بیشتر و دید حرفه‌ای‌تر و طراحی گونه به دفتر اداری سازمان خود می‌توانید جنبه‌های مختلف یک سازمان اداری که در آن ارگونومی و رعایت آن حرف نخست را میزند را بررسی و بیابید. ما در ادامه‌ی متن به شما ۵ مرحله و نکته‌ی مهم را یادآوری و آموزش خواهیم داد که با صرف کمترین هزینه، بیشترین بهره وری را برای شما داشته باشد و در عین حال مالک یک دفتر کاری ارگونومیک باشید.

۵ نکته‌ی مهم پیرامون دفتر کاری ارگونومیک

وضعیت طبیعی بدن خود را شناسایی کنید

وضعیت نشستن طبیعی شما نباید از وضعیت طبیعی ایستادن شما فاصله‌ی چندانی داشته باشد. نکات مهمی که باید به آن توجه کنید این است که پاها باید محکم بر روی زمین قرار بگیرند. عرض شانه‌ها از هم فاصله‌ی مناسب داشته باشد و پشت و شانه‌ها صاف باشد اما همچنان در وضعیت عادی و طبیعی باشد. در صورت خم شدن به پهلو، ستون فقرات باید در حالت طبیعی S شکل قرار گیرد. به صورت کلی می‌توان گفت که ایجاد وضعیت طبیعی نشستن و ایستادن بسیار مهم است زیرا وضعیت مناسب بدن می‌تواند دفتر کاری ارگونومیک را ایجاد کند.
قرار دادن بازو و دست در مکان مناسب

هنگامی که از وضعیت طبیعی خود آگاهی پیدا کردید، مورد بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، وضعیت بازوها و دستان هنگام کار روی لپ تاپ یا مانیتور است. نکته اصلی هنگام کار با سیستم‌های کامپیوتری این است که زاویه بازوها را ۹۰ درجه و آرنج خود را نزدیک به پهلو نگه دارید.
نکته بعدی که باید به آن توجه کنید موقعیت قرارگیری ماوس است. این یک اصل ارگونومیک است که صفحه کلید و ماوس را به اندازه عرض شانه از هم فاصله و تا حد ممکن در یک سطح قرار داشته باشند. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که سطح میز به شما این امکان را می‌دهد که صفحه کلید و ماوس خود را در آن قرار دهید.

قرار گیری مانیتور

از آنجا که بیشتر روز خود را به تماشای صفحه‌ی نمایشگر می‌گذرانید، مهم است که به این نکته نیز توجه کنید. موقعیت صفحه باید همراه با وضعیت طبیعی شما باشد تا بتواند به درستی ارگونومیک باشد. هنگام تلاش برای یافتن مکان مناسب برای نمایشگرهای مانیتور خود، فاصله، ارتفاع و همچنین زاویه صفحه‌های مانیتور را در نظر بگیرید. یک دفتر کاری ارگونومیک تمام این نکات را رعایت می‌کند.
برای فاصله از مانیتور، توصیه می‌شود صفحه مانیتور خود را تا اندازه بازو از خود دور کنید. برای آن‌هایی که از ۲ صفحه مانیتور استفاده می‌کنند، هر دو نمایشگر باید کنار هم و بدون شکاف و در فاصله‌ای تقریبی به اندازه بازوهای شما از چشمان شما قرار بگیرند. این کار باعث می‌شود کارمند بیش از حد قوز نکند و سلامتی او در امان بماند.
برای ارتفاع مانیتور، هدف دستیابی به راحتی بینایی است. به عنوان یک اصل راهنما در فضای اداری ارگونومیک، باید به دنبال این باشید که صفحه مانیتور مستقیم در مقابل چشمان شما قرار بگیرد.

انتخاب صندلی اداری

صندلی شما بزرگترین و غیر قابل انکار‌ترین تجهیز در دفتر اداری ارگونومیک است. از پشت، کمر کارمندان پشتیبانی می‌کند و همچنین به حفظ وضعیت خوب بدن کمک می‌کند. در مورد انتخاب صندلی، ۳ ملاحظه مهم وجود دارد که باید آن‌ها را یادداشت کنید، شکل، طول و همچنین ارتفاع صندلی.
برای شکل صندلی، وضعیت طبیعی بدن خود را مشخص کنید. مهم است که صندلی انتخاب شده دارای طراحی منحنی S باشد که از شکل نخاعی شما پشتیبانی کند. پشتیبانی کمر قابل تنظیم مطلوب خواهد بود و این می‌تواند به شما در حفظ وضعیت نشستن خوب هنگام کار کمک کند.

طول صندلی

طول صندلی نیز مهم است. یک طول ایده آل صندلی اداری ارگونومیک به گونه ایست که فضای پشت زانوها و لبه صندلی تقریباً به اندازه مشت شما باشد.
ارتفاع صندلی ملاحظه‌ای است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. اگر قد کوتاهی دارید و متوجه می‌شوید که پاهایتان از روی صندلی آویزان هستند، از زیرپایی ارگونومیک استفاده کنید. این امر به این دلیل است که هنگام نشستن پاهای شما محکم روی زمین قرار می‌گیرند تا حالت طبیعی نشستن شما تسهیل شود.

نتیجه

جنبه‌های زیادی برای ایجاد یک ایستگاه کاری ارگونومیک وجود دارد. هر تنظیم کوچکی که در لوازم جانبی ایستگاه کاری شما انجام می‌شود، در ایجاد یک محیط کار سالم و شاد نقش مهمی دارد. هرگز برای ایجاد دفتر اداری ارگونومیک، مثبت و سازنده برای خودتان خیلی دیر یا زود نیست. بنابراین اولین قدم را هم اکنون بردارید!


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

آیا میز MDF گزینه مناسبی برای دفتر کار شماست؟

اگر در گیر و دار خرید میز اداری باشید که قیمت مناسب داشته باشد و ظاهر و دوام آن هم قابل‌قبول باشد، حتما می‌دانید به لحاظ انتخاب متریال دستتان باز نیست و گزینه‌هایی که می‌توانید انتخاب کنید محدود است. فقط اگر یک فروشگاه دست دوم‌فروش یا منصف پیدا کنید، ممکن است بتوانید با بودجه محدود […]

ادامه مطلب
اتاق کنفرانس خلاقانه

ایده‌هایی برای طراحی اتاق کنفرانس خلاقانه- ساده اما کاربردی

اتاق کنفرانس یکی از مهمترین فضاهای شرکت‌های بزرگ و کسب و کارهای کوچک است. تقریبا همه اتفاقات مهم یک دفتر کار، در این اتاق می‌افتد. از جلسات کاری با مشتریان احتمالی، تا جلسات سریع با کارکنان برای هماهنگی یا انجام مصاحبه‌های کاری برای گرفتن نیروی جدید. تحقیقات نشان داده‌اند مدیران میانی حدود 35% از زمان […]

ادامه مطلب
مبلمان اداری دفتر کار باز

مبلمان اداری دفتر کار باز چه ویژگی‌هایی دارد؟ تفاوت آن با نوع سنتی چیست؟

یک تصویر کلیشه‌ای از دفتر کار سنتی در ذهن بسیاری از ما وجود دارد: دفتر کاری تیره وخفه که اتاق اتاق است و خلاقیت و همکاری را در نطفه خفه می‌کند. معمولا هم خیلی نور ندارد و برای همین هم هست که در آن احساس خفگی داریم. خوشبختانه دوره این دفتر کارها با آن دکوراسیون […]

ادامه مطلب