مبلمان اداری
ابزارهایی که عموماً برای طراحی و دکوراسیون داخلی در یک دفتر استفاده میشود، اغلب به سه دسته مبلمان اداری ، فناوری و لوازم اداری تقسیم میشوند. در حالی که ابزارهای اداری، و دفتری و وسائل کوچکتر عموماً از قیمت پایینتری برخودار هستند در نقطهی مقابل مبلمان اداری هزینهی چند برابری را در مقایسه با آنها به سازمان تحمیل میکند. مبلمان اداری علاوه بر این که میتواند به شکل گیری یک سازمان کمک کند و میتواند در صورت انتخاب درست و جانمایی و طراحی مناسب خود نمایانگر و به نوعی شناسنامهی بصری یک سازمان باشد.
میز اداری
ناگفته نماند که ادارات و سازمانها در نیازهایشان متفاوت هستند. با این وجود، برخی مبلمان اداری رایج وجود دارد که به طور معمول در تمامی ادارات یکسان بوده و یافت میشود. یکی از این دسته مبلمان اداری رایج، میز اداری است. برای بسیاری از افراد، میز اداری فضای اصلی کارشان را فراهم میکند. آنها میز اداری را مکان برای نوشتن، تایپ کردن، محاسبه، خواندن، پاسخگویی به تلفن و… میبینند.
میز اداری ممکن است از چوب، فلز، پلاستیک یا شیشه ساخته شده باشند، اما در بیشتر موارد، مگر اینکه به طور خاص «میز کامپیوتر» نامیده شوند، آنها شامل یک سطح کار تخت هستند – که ممکن است یک کامپیوتر و یا مانیتور در آن قرار داشته باشد -. میزهایی که مخصوص سیستم رایانهای ساخته میشوند عموماً از فضای ذخیرهسازی در برخودار نیستند و بر روی این گونه میزها اکثراً از محفظههای کوچک کشویی برای نگهداری ابزارهای اداری استفاده میشود. برای رفع معضل نبود فضای ذخیرهسازی از قفسهها در کنار میز اداری استفاده میشود.
میز اداری در کاربریهای متفاوت میتواند دارای طراحی متفاوتی میباشد. میز مدیریت، میز پذیرش، میز کنفرانس و… هر کدام با توجه به نام تجاری، نور، طراحی، درخواست و بودجهی مشتری میتوانند قیمتهای مختلفی را داشته باشند.
صندلی اداری
یکی از مهمترین بخشهای هر سازمانی برای کارکنان و ارباب رجوع صندلی اداری است. میتواند گفت صندلی اداری پس از فضا و دکوراسیون که نخستین برخورد بصری افراد در هنگام ورود به سازمان است، در جایگاه بعدی قرار میگیرد با این تفاوت که او از آن استفاده میکند. صندلی اداری مکمل میز اداری است. صندلیهای اداری انواع مختلفی دارند. صندلی پذیرش، صندلی کنفرانس، صندلی کارشناسی، صندلی ریاست و… از مهمترین انواع صندلی هستند که درحال حاضر در سازمانها و ادارات مورد استفاده قرار میگیرند.
صندلی کارشناسی در حال حاضر جزو صندلیهای گران قیمت هستند. البته در خرید مبلمان اداری شما میبایست خرید آن را یک سرمایهگذاری بلند مدت برای خود بدانید. صندلیهای کارشناسی با روکشهای پارچه ای، وینیلی، چرمی و… ساخته میشوند. در حال حاضر استفاده از صندلیهای اداری که کاربر در آن بتواند احساس راحتی کند و صندلی اداری را شخصی کند بیشتر مورد توجه است. نوع دیگر صندلی اداری که دارای تنظیمات بیشتری نسبت به صندلی کارشناسی هستند، صندی مدیریتی است. صندلی مدیریت میبایست این قابلیت را داشته باشد که فرد مدیر در هنگام استفاده از آنها بتواند احساس راحتی و آرامش کند و خستگی از سمت صندلی به او وارد نشد. با توجه به این که در سال های اخیر میزان استفاده از صندلی اداری ارگونومیک بیشتر از گذشته بوده است در مورد تفاوت صندلی کارشناسی و صندلی مدیریت ارگونومیک بایست گفت که صندلی مدیریت ارگونومیک قابلیت های فردسی سازیی بیشتری نسبت به صندلی کارشناسی را دارد.
کابینت و قفسهها
حتی اگر یک سازمان اکثر امورات خود را با استفاده از شبکهسازی رایانهای انجام دهد باز هم نیاز به داشتن اسناد مکتوب در آن احساس میشود. اکثر فرآیندهای مالی و اسناد کاری به صورت کاغذی در شرتها مورد استفاده قرار میگیرند. از این رو داشتن قفسه، بایگانی و… در آنها احساس میشود. قفسه و بایگانی علاوه بر حفظ اسناد و امنیت آنها میبایست قابلیت این را داشته باشد که از تخریب آنها جلوگیری کند. قفسههای فلزی و چوی از مهمترین قفسههایی هستند که در سازمانها مورد استفاده اند.
میز کنفرانس
شرکتها و سازمانها با توجه به گسترش تجارت و مبادلهی تجربیات در حال حاضر بیش از گذشته همکاری با یکدیگر را در اولویت خود قرار داده اند. میز کنفرانس نقش اساسی را در اتاق کنفرانس ایفا میکند. طراحی میز کنفرانس میبایست به گونهای باشد که افراد بتوانند علاوه بر فضای کار خوب، بدن خود را در حالت ارگونومیک قرار دهند. قرار گرفتن بدن در حالت استاندارد به این خاطر است که جلسات در اتاق کنفرانس میتواند زمان مشخصی نداشته باشد از این روز در جلسات طولانی مدت افراد میبایست در بهترین وضعیت خود قرار بگیرند و کمترین خستگی جسمی بابت استفاده از تجهیزات و مبلمان اداری اتاق کنفرانس در آنها به وجود بیاید.
پارتیشن
بهینهسازی استفاده از فضای کاری در سازمانها در حال حاضر یکی از بخشهای مهم در بالا بردن امنیت، عملکرد و رضایت کارمندان است. سازمانها و از زمانی که نیاز به بهبود اوضاع و فضای کاری در جهت ایجاد رضایت بیشتر برای کارمندان و جذب مشتری را احساس کردهاند استفاده از پارتیشن را در دستور کار طراحی داخلی خود قرار داده اند. پارتیشنها می توانند با ایجاد فضای شخصی به صورت موقت و دائمی به افراد برای انجام امور کاری کمک کنند. همچنین امروزه پارتیشنهای فریم لس از اقبال بیشتری برخوردار هستند. پارتیشن فریم لس علاوه بر ایجاد فضایی متفاوت و زیبا، بر افزایش روحیهی کارمندان نیز موثر است