نظر: 0 دی 28, 1400

طراحی دفتر دوستدار محیط زیست چگونه است؟

ادارات و سازمان‌ها فضاهایی هستند که انرژی زیادی مصرف می‌کنند. با تبدیل شدن پایداری و استفاده‌ی کمتر و به موقع از انرژی جهت کاهش آسیب به محیط زیست، به عنوان یک هدف برای داشتن زمینی پاک و بدون هیچ گونه سازمان‌ها و ادارات به سمت طراحی دفتر دوستدار محیط زیست روی اورده اند. اما در یک دفتر دوستدار محیط زیست چه ویژگی‌هایی می‌بایست مورد بررسی قرار گرفت؟ برای دانشتن نکات طراحی یک دفتر اداری دوستدار محیط زیست تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

قوانین و مقررات طراحی دفتر دوستدار محیط زیست

بدون هیچ گونه مقدمه در این باره بیایید چند ایده‌ی خوب و جذاب را که می‌تواند موقعیت بصری، سیستماتیک و جذابی را برای سازمان‌ها در زمینه‌ی پایداری و سازگاریر با محیط زیست ایجاد کند را بررسی کنیم. در عین حال طراحی دفتر دوستدار محیط زیست با توجه به این موراد و قوانینی که در همین متن شرح داده خواهد شد می‌تواند مییزان مصرف انرژی را در دفتر شما به شدت کاهش دهد. قوانین و مقررا شما برای طراحی یک دفتر دوستدار محیط زیست (یا دفتر بیوفیلیک) می‌بایست شامل موارد زیر باشد:

مصرف هر چه کمتر انرژی

برای این کار می‌تواند تعداد کارمندان و واحدهای برق مصرفی دفتر خود را به صورت ماهانه در نظر بگیرید. سپس یک خط مشی و فرآیندی برای موارد زیر در نظر بگیرید:
وقتی همه از محل دفتر خارج می‌شوند، برق را به طور کامل خاموش کنید.
مدیریت دما در دمای معین – به خصوص اگر از تهویه مطبوع متمرکز استفاده کنید.
اختصاص منبع تغذیه به قسمت‌های منتخب ادارات در صورت وجود افراد شاغل در شیفت‌های مختلف.
طراحی گزینه‌های کاهش نور برای استفاده در طول روز.
نصب سیستم‌های روشنایی و تشخیص حرکت که می‌تواند چراغ‌های انتخابی را در مناطقی که حضور افراد از طریق حرکت احساس می‌شود، روشن کند.
سرمایه‌گذاری در راه حل‌های انرژی هوشمند مانند چراغ‌های LED.
به حداکثر رساندن راه‌های استفاده از نور طبیعی از طریق درها و پنجره‌های شیشه ای.
آب کمتری مصرف کنید.
راه‌های زیادی برای تمیز کردن سازمان و تجهیزات اداری وجود دارد تا از آب به میزان کمتری مصرف شود. به عنوان مثال، با کمک یک سیستم لوله کشی دوگانه، می‌توانید از آب تصفیه شده مناسب در دستشویی‌ها را برای شستشو استفاده کنید.
همچنین می‌توانید شیرهایی را نصب کنید که آب کمتری آزاد کنند یا با فشار کمتری آب را آزاد کنند. به این ترتیب می‌توانید از هدر رفتن آب جلوگیری کنید.
روی آن مبلمان اداری سرمایه‌گذاری کنید که دوام بالایی دارند و می‌توانند ویژگی‌های بصری خوبی در طراحی دفتر دوستدار محیط زیست ایجاد کنند.

هنجارها و قوانین محیط زیستی

قوانینی وجود دارد که توسط نهادهایی طراحی شده‌اند که به شیوه‌های پایدار و مصرف انرژی کمتر کمک می‌کنند. شما پیش از طراحی و انتخاب تجهیزات بهتر است بررسی کنید که آیا فروشنده و تامین کننده مبلمان اداری شما مبلمان خود را مطابق با استانداردها تولید می‌کند یا خیر. به طور خاص، گواهی‌های زیر نشان می‌دهد که شما از یک برند دوستدار محیط زیست خرید می‌کنید که مواد خود را مسئولانه تامین می‌کند:
FSC – شورای نظارت بر جنگل – گواهی FSC به عنوان «استاندارد طلایی» برای چوب‌های برداشت شده از جنگل‌هایی در نظر گرفته می‌شود که به طور مسئولانه مدیریت می‌شوند. این جنگل‌ها مطابق با برنامه کشت می‌شوند. تحت نظارت هستند و مطابق با استانداردها از آن‌ها برداشت صورت می‌گیرد.
ISO ۴۰۰۱ – گواهینامه ISO ۱۴۰۰۱ برای سیستم مدیریت زیست محیطی است. این گواهینامه فقط به سازمان‌هایی داده می‌شود که بالاترین استانداردهای زیست محیطی را رعایت می‌کنند.
PEFC – برنامه تأیید گواهینامه جنگل – به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی و غیر دولتی بین المللی، PEFC به ترویج مدیریت پایدار جنگل از طریق صدور گواهینامه شخص ثالث مستقل اختصاص دارد.

ضایعات و بازیافت

برای ضاعیات و بازیافت نیز بهتر است در طراحی دفتر دوستدار محیط زیست برنامه‌ای داشته باشید. ما پیشنهاد می‌کنیم که برنامه‌ی شما موارد زیر را در خود داشته باشد:
ضایعاتی که تولید می‌کنید را کاهش دهید
مکانیزمی برای اطمینان ازعدم استفاده از وسایل پلاستیکی غیرضروری یا یک بار مصرف در دفتر خود داشته باشید. وجود وسایل دور ریختنی مانند خودکار، نی یا بطری آب را می‌توان به حداقل رساند.
اسناد را در دو طرف کاغذ چاپ کنید. تا حد امکان کم چاپ کنید.
بیشتر بازیافت کنید تا زباله کمتری تولید کنید
فضایی را در دفتر اختصاص دهید که بتوان تمام مواد لازم برای بازیافت را در آنجا جمع آوری کرد.

نتیجه گیری

وقتی همه این فرآیندها با هم اجرایی شوند، می‌توانند به شما در جلوگیری از آلودگی هوا، آلودگی آب و آلودگی زمین کمک کنند که جزو اهداف طراحی دفتر دوستدار محیط زیست است. طراحی یک دفتر دوستدار محیط زیست فقط نجات سیاره زمین نیست – حرکتی که نان از احساس مسولیت اجتماعی و فردی شماست. البته ما می‌توانیم به این نکته نیز توجه کنیم که رعایت قوانین مذکور می‌تواند باعث صرفه جویی و پرداخت هزینه‌های کمتر نیز برای سازمان شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات مرتبط

اتاق کنفرانس خلاقانه

ایده‌هایی برای طراحی اتاق کنفرانس خلاقانه- ساده اما کاربردی

اتاق کنفرانس یکی از مهمترین فضاهای شرکت‌های بزرگ و کسب و کارهای کوچک است. تقریبا همه اتفاقات مهم یک دفتر کار، در این اتاق می‌افتد. از جلسات کاری با مشتریان احتمالی، تا جلسات سریع با کارکنان برای هماهنگی یا انجام مصاحبه‌های کاری برای گرفتن نیروی جدید. تحقیقات نشان داده‌اند مدیران میانی حدود 35% از زمان […]

ادامه مطلب
مبلمان اداری دفتر کار باز

مبلمان اداری دفتر کار باز چه ویژگی‌هایی دارد؟ تفاوت آن با نوع سنتی چیست؟

یک تصویر کلیشه‌ای از دفتر کار سنتی در ذهن بسیاری از ما وجود دارد: دفتر کاری تیره وخفه که اتاق اتاق است و خلاقیت و همکاری را در نطفه خفه می‌کند. معمولا هم خیلی نور ندارد و برای همین هم هست که در آن احساس خفگی داریم. خوشبختانه دوره این دفتر کارها با آن دکوراسیون […]

ادامه مطلب
ویژگی‌های میز کنفرانس

ویژگی‌های میز کنفرانس چیست؟ نکاتی برای خرید میز کنفرانس!

اگر در حال دکوراسیون دفتر کار خود باشید یا اینکه قصد شروع آن را داشته باشید، حتما می‌دانید داشتن یک اتاق کنفرانس چقدر مهم و ضروری است. این اتاق نه فقط برای برگزاری جلسات، بلکه برای حرف زدن با همکاران، برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان و انجام مصاحبه‌های کاری و غیرکاری استفاده می‌شود. مدیران هوشمند […]

ادامه مطلب