وقتی دارید به طراحی داخلی کلینیک فکر می‌کنید، فرض ما این است که چشم‌انداز و ایده‌ای ولو محدود از المان‌های معماری مناسب و نامناسب محیط خود دارید. مثلا می‌دانید انتخاب رنگ در طراحی چقدر مهم است یا با طراحی باز کلینیک آشنایی دارید؛ این روزها این نوع چیزها مهم هستند. اما به غیر از این، چیزهای دیگری هم هستند که پیش از هر قدمی برای طراحی باید به آن‌ها فکر کنید:
– فضاهای تطبیق‌پذیر
– طراحی بیوفیلیک
– تکنولوژی یکپارچه
اگر بعد از خواندن این مقاله به فکر طراحی داخلی کلینیک خود افتادید، با ما مبلمان اداری بینو تماس بگیرید. روز پزشک مبارک!

زیبایی‌شناسی طراحی داخلی کلینیک و بیماران

همانطور که می‌دانید، بعضی انواع مدل‌های طراحی داخلی کلینیک هستند که خیلی جدی روی تصویری که بیماران از شما دارند، تاثیرگذار هستند. در واقع یکی از اصلی‌ترین فاکتورهایی که باید در روند طراحی خود به آن بسیار زیاد فکر کنید این است که طراحی شما باید به گونه‌ای باشد که بیماران احساس امنیت و آرامش داشته باشند. بیمار که احساس خوبی داشته باشد، دفعه بعد هم به محض بروز اولین علائم، سعی می‌کند خود را به شما برساند.

اهمیت انتخاب رنگ در طراحی داخلی کلینیک

 

اهمیت انتخاب رنگ در طراحی داخلی کلینیک

 

مثلا رنگ را در نظر بگیرید. صنعت طراحی داخلی کلینیک به طور سنتی با انواع رنگ‌های سفید پیوند خورده است. درست است که شاید آن حس خوش‌آمدگویی و هیجانی را که دوست دارید در همه جا به شما ندهد، اما برای فضاهایی مثل اتاق انتظار یا جاهایی که افراد ممکن است یکدیگر را ببینند، مثل بخش پذیرش یا کافه‌های موقتی و کوچک محل کار – همان جا که می‌خواهید بیمار حس آرامش داشته باشد-  انتخاب خوبی است.

یک فاکتور دیگر که به طور جدی روی حس و حال بیمار تاثیرگذار است، وجود فضای مناسب یا فقدان آن است. در طراحی داخلی کلینیک مدرن، امروزه بیش از هر زمان دیگری، طراحی داخلی باز مد شده. این طراحی، به گونه‌ای است که هوا و نور، هر دو بیشتر در فضا هستند و به چشم می‌آیند.

تمرکز بر فضاهای تطبیق‌پذیر در طراحی داخلی کلینیک

طراحی داخلی کلینیک با استفاده از مبلمان اداری منعطف در عین استفاده از المان‌های ثابت، امروزه محبوبیت زیادی کسب کرده است. این مسئله، مخصوصا در اتاق انتظار بسیار صادق است و خودش را نشان می‌دهد. اینجا طراحی باید طوری باشد که حضار (چه بیماران چه همراهان) بتوانند مثلا صندلی انتظار خود را با نیازهایشان تطبیق دهند و هر چه بیشتر حس در خانه بودن و راحتی داشته باشند. یا مثلا اگر پارتیشن مورداستفاده شما متحرک باشد، احساس تحت کنترل بودنِ بیماران به حداقل خود می‌رسد. مثلا وقتی یک خانواده دسته‌جمعی به مطب شما مراجعه کرده‌اند، باید بتوانند راحت کنار هم بنشینند. یا کسانی که تنها آمده‌اند، می‌توانند فضای خصوصی بیشتری برای خود دست و پا کنند.

این تطبیق‌پذیری حتی به خود فضای درمان هم می‌رسد. اگر بشود اتاق‌های معاینه را در طراحی داخلی کلینیک، تطبیق‌پذیر در نظر گرفت، بیش از پیش نیازهای بیماران را می‌توان پاسخ داد.

طراحی بیوفیلیک در فضای کلینیک

اگر بخواهیم بیوفیلیک در طراحی داخلی کلینیک را خیلی مختصر تعریف کنیم می‌شود «داخل آوردن عناصر طبیعی بیرونی». اگر از المان‌های یک‌دست و یکپارچه در فضای خود استفاده کنید، بیماران احساس آرامش خواهند کرد و فضا هم بیش از پیش باز به نظر خواهد آمد. می‌توانید با استفاده از المان‌هایی مثل پنجره‌های قدی، دیوارهای شیشه‌ای یا چیزهایی شبیه این نور طبیعی محیط خود را بیشتر کنید. به غیر از این، نور طبیعی که زیاد باشد، بعضی از باکتری‌های مضر موجود در گرد و خاک و پوست انسان را هم از بین می‌برد.

اگر به هر دلیلی نمی‌توانید در طراحی داخلی کلینیک خود، المان‌های طبیعی داشته باشید، از المان‌های جایگزین یا مصنوعی استفاده کنید. مثلا از رنگ‌های خاک‌فام (رنگ‌های نزدیک به رنگ زمین) استفاده کنید یا به جای رنگ‌های سرد از انواع رنگ‌های گرم استفاده کنید. حتی استفاده از گل‌های مصنوعی ایده بدی نیست؛ فضا را دوستانه و راحت می‌کند.

استفاده از تکنولوژی یکپارچه در طراحی داخلی کلینیک

پیشرفت روز به روز تکنولوژی و اهمیت استفاده از آن در طراحی داخلی کلینیک را اصلا نمی‌توان نادیده گرفت. باید از آن‌ها استفاده کرد. مثلا کیوسک‌های دیجیتال ثبت حضور بیمار یا استیشن‌های ثبت تجربه بیماران دو مدل استفاده از تکنولوژی در این زمینه هستند.

استفاده از کیوسک‌های دیجیتال در طراحی داخلی کلینیک باعث ساده‌سازی پذیرش بیماران و دسترسی سریع‌تر و آسان‌تر به اطلاعات پرونده آن‌ها می‌شود. اگر چنین المانی به اتاق انتظار شما در کنار صندلی انتظار مثلا اضافه شود، دیگر نیازی به میز پذیرش بزرگ و جاگیر نخواهید داشت. و به علاوه مراجعین دسترسی به اطلاعات و وسایل شما نخواهند داشت. به علاوه خود بیماران هم می‌توانند بدون اینکه از پرسنل کمک بخواهند، به اطلاعات پزشکی خود دسترسی پیدا کنند.

استیشن‌های ثبت تجربه و بازخورد هم می‌توانند با کیوسک‌های دیجیتال یکی باشند یا کلا از آن‌ها جدا باشند. با آن‌ها می‌توانید تجربیات و بازخوردهای بیماران را جمع‌آوری کنید.

مگر خدماتی که ارائه می‌دهید، چقدر اهمیت دارند؟

قدم اول در طراحی داخلی کلینیک چشمگیر و زیبا، این است که بدانید دقیقا چه می‌خواهید. آن را در قالب یک سند برای خود مشخص کنید: در این سند شما باید مشخص کنید اصلا چرا می‌خواهید این کار را بکنید و دقیقا چیدمان موردنظر خود – استفاده از میز پذیرش خاص، یا صندلی انتظار خاص- در کنار زیبایی‌شناسی و سایر المان‌های موردنیاز به یکدیگر پیوند دهید و به یک کل یکپارچه برسید. بله ما هم می‌دانیم که ممکن است اول خودتان هم ندانید چه می‌خواهید، اما انجام این کار، روند شما را کلی جلو می‌اندازد. حتی اگر از جایی الهام گرفته‌اید، بدانید برای چه می‌خواهید ایده آن را در کلینیک خود پیاده کنید. این همان جایی است که متخصصان طراحی داخلی کلینیک و فضاهای پزشکی می‌توانند به کمک شما بیایند. در تمام طول فرایند، متخصصان باید کنار شما باشند و راهنمایی‌تان کنند وگرنه خیلی موفق نخواهید شد.