چگونه فضای شاداب و پویاتری با رعایت فاصله اجتماعی در سازمان داشته باشیم
رعایت فاصله اجتماعی در سازمان – چشمان خود را برای لحظهای ببندید و فضای اداری سازمان خود را پس از کویید ۱۹ تصور کنید، چه مشخصات و ویژگیهایی به ذهن شما میآید؟
احتمالاً محافظ پلکسی گلاس یا اکریلیک بر روی صورت کارکنان، بطری ضد عفونی کننده دست در همه جا، استفاده از ابزارهای شخصی و شخصیسازی تعداد زیادی از ابزارهای کاری. مشکلی که ذهن طراحان پیشرو در صنعت مبلمان اداری، دکوراسیون و طراحی فضای داخلی اداری را به خود مشغول کرده است فدا نمودن آسایش و راحتی کارکنان برای بدست آوردن ایمنی و سلامت است.
این در حالی است که ما میتوانیم از هر دو امکان در جایگاه خود به خوبی استفاده کنیم. البته نمیتوان کتمان کرد که زمان آن رسیده است که مبلمان اداری با فاصلهی اجتماعی را تا سالها بپذیریم اما میبایست آن به عنوان فرصتی برای بروز خلاقیتهای نوین استفاده نماییم.
خواه یک دفتر با طراحی فضای باز داشته باشید و یا مجموعهای از دفاتر شخصی، یک طبقه یا چند طبقه، نیروی انسانی محدود یا کارمندان زیاد و شرکت در حال رشد، این زمان و درست در بحبوحهی این حوادث لحظهای ست که شما میتوانید با در نظر گرفتن تغییرات و اجرایی کردن آن باعث افزایش روحیه و رفاه کارمندان خود شوید.
ما در ادامهی این گزارش به چگونگی طراحی مجدد دفتر اداری مدرن برای حمایت از فاصله اجتماعی و سلامتی ضمن حفظ رنگ، سبک و طراحی زیبا خواهیم پرداخت.
فضای اداری پس از کویید۱۹
اهداف خود از دکوراسیون اداری را مشخص کنید
قطعاً تاکنون شما با طراحی پیش از همه گیری کرونا در سازمان خود به امور اجرایی پرداخته اید. بهتر آن است که به همان شیوه ادامه دهید اما به این فکر کنید که بر اساس روندهای طراحی محل کار پس از COVID، چه تغییراتی لازم است ایجاد کنید؟
جدا از مبلمان اداری با فاصله اجتماعی، تلاش کنید که به دو صورت کلان و جزئی به این مسئله نگاه کنید.
ممکن است نیاز داشته باشید که دستگاه قهوهی اشتراکی را از مدار کاربری سازمان خود خارج کنید، استفاده از ظروف دائمی را کاهش دهید و حتی شاید تعداد کارمندان بخش آشپزخانه و نظافت را کاهش دهید.
چیدمان مبلمان اداری
شاید لازم باشد چیدمان مبلمان اداری از قبیل صندلی اداری، میز اداری و… را تغییر دهید. شاید در نظر داشته باشد که دوباره به فضای شخصی و اتاقکها روی بیاورید و یا از پارتیشنها استفاده کنید. تمام این اعمال با توجه به اهداف مورد نظر شما مشخص میشوند.
به خاطر داشته باشید شما پس از بررسی ممکن است به این نتیجه برسید که برای ایجاد یک فضای امن اداری، ممکن است کل طراحی دفتر خود را کاملاً تغییر داده و یا دچار تعمیر کنید!
در هنگام بررسی بایدها و نبایدها تلاش کنید هر اتاق و بخش را به خوبی بررسی نمایید و ویژگیهای آن را یک به یک در نظر گرفته و یادداشت کنید. اما در انتهای تحقیق و بررسی فضای سازمان خود اطمینان حاصل کنید که بررسی شما به گونهای بوده که بتوانید به سوالات زیر میتوانید پاسخ دهید:
چگونه میتوان ایمنی و بهداشت را در فضای اداری ارتقا داد؟
چگونه میتوانیم به عنوان فضای کار احساس امنیت و جذابیت ایجاد کنیم؟
چگونه میتوانیم تمرکز، خلاقیت و بهره وری را در سازمان حفظ کنیم؟
چگونه سبک و چشمانداز شرکت خود را منعکس خواهیم کرد؟
واقع بین و صادق باشید. موارد بودجهای را در نظر نگیرد و در کمال صداقت برای هر بخش به سوالت پاسخ دهید.
تنها به راه حل فکر کنید. زمانی که شما برای این معضلات و حل آنها به دنیال یافتن مسیری درست هستید به این نتیجه میرسید که سرمایهگذاری در مبلمان اداری در مدت زمان به چه میزان باعث افزایش کارایی و عملکرد سازمان و نیروی انسانی شما میشود.
فضای کاری جداگانه
همکاری و فاصله اجتماعی… آیا این دو واقعاً میتوانند با هم وجود داشته باشند؟
کاملاً. مبلمان اداری شما با رعایت فاصله اجتماعی میتواند به گونهای پیکربندی و استقرار یابد که موجب تقویت نیروی انسانی و شفافیت بصری شود. فضاهای اداری همیشه دارای مبلمان اداری مشترک بوده اند، و به ویژه در سازمانهایی که به طراحی فضای باز روی آوردهاند، فضاهای همکاری جایگزین اتاقهای کنفرانس بزرگتر و سنتی روزهای گذشته شده اند.
فضاهای تاچ داون کوچکتر، از اتاقکهایی با دیوارهای عایق صوتی مستقل گرفته تا اتاقهایی کوچک برای کنفرانس ویدیویی و اتاقهای استراحت، به یک امر عادی تبدیل شدند.
این راهکارها، با افزایش آگاهی از امنیت و لزوم رعایت بهداشت در فضا پس از هر بار استفاده برای گروههای مختلف سازمان میتواند روز به روز موثرتر و قابل قوبلتر باشد.
مبلمان اداری مشترک
مبلمان اداری مشترک، یک محیط خلاق و آرام را تسهیل میکند که در آن اعضای تیم میتوانند برای جلسه مشترک بعدی یا جلسه طوفان مغزی (برین استورم) گرد هم بیایند. ۸۰٪ جلسات امروز بین ۱-۴ نفر برگزار میشود.
برای حفظ حس راحتی همراه با بهترین راعیت شیوههای هوشمندانه و سالم، یک شرکت به طراحی مبلمان اداری با فاصله زیاد اجتماعی و قابلیت سازماندهی نیاز دارد: میزهای همکاری در اتاقهای بزرگ، صندلی اداری ارگونومیک همکاری به عنوان محل نشستن در طراحیهای دفتری باز، فضاهای راحتی و آسایش در کنار اتاقهای پروژه. ترفند و راه حل پیشنهادی این است که فضاهای همکاری را با انواع مختلف قوانین فاصلهگذاری رعایت آنها سراسر دفتر چابک نگه دارید تا سطح راحتی و نیاز کارمندان را برآورده سازد.
مبلمان اداری با فاصله اجتماعی
دفتر اداری خود را دوباره بازآفرینی کنید
برای تغییر شکل چیدمان دفتر اداری خود از مبلمان اداری با فاصله اجتماعی استفاده کنید. به جای دفاتر کوچک شخصی، از آن اتاقها به عنوان فضای کوچک اداری مشترک یا اتاقهای همکاری استفاده کنید. فضای باز و راحت را با استفاده از مبلمان مدولار، میز اداری و صندلی اداری ارگونومیک، دیوارهای صوتی و … استفاده کنید.
از خاطر نبرید که نقشهای که برای ایجاد فضای اداری جدید دفتر خود رد نظر گرفتهاید به مساحت و فضای در اختیار شما بستگی دارد. اگر شما نیاز به افزایش فاصله بین کارمندان دارید اما دیگر نمیتوانید میز اداری را دورتر ببرید، استفاده از صفحههای محافظ فاصله بین اتاقک یا پارتیشنهای قابل حمل ممکن است کمک کند.
مهمترین اولویت فضای شخصی است. علاوه بر مبلمان اداری، در جای دیگری به کارمندانتان اتاق بدهید. اطمینان حاصل کنید که همه با فضای شخصی کافی احساس راحتی میکنند و یا به اتاقی برای استراحت در زمان کاری به مدت سی دقیقه نیازمند هستند.
کارمندان برای رفع خستگی، تنفس و تمرکز مجدد به فضای زیادی نیاز دارند… اکنون بیش از هر زمان دیگری این نیاز احساس میشود.
ایجاد فضای شخصی
اگر شما به عنوان صاحب کسب و کار میخواهید ظرفیت نشستن در ساختمان اداری خود را با داشتن نیمی از نیروی کار خود از راه دور و نیمی از آن در دفتر کار کاهش دهید، دارا بودن فضای شخصی اهمیت بیشتری پیدا میکند.
اطمینان حاصل کنید که کارکنانی که به کارشان برمی گردند احساس خاص و ویژهای دارند زیرا دیگر دوران داشتن دورهمیهای اداری گذشته است. «مزایا» اکنون تعطیلات طولانیتر یا وقفههای مکرر برای استرسزدایی، افزایش برنامههای سلامتی، فضای اداری جامع و سبز و فضای تحریر قابل انعطاف هستند.
شما باید میزهای ایستاده و میزهای نشسته خصوصی را در خود جای دهد. در اتاقکهای فاصلهی اجتماعی باید از پارتیشنها برای تقسیم و محافظت بهتر در عین استفاده از موادی که هنوز نور طبیعی را وارد میکنند، استفاده کنید. در صندلی اداری ارگونومیک سرمایهگذاری کنید و با استفاده از کابینتها و قفسههای رنگارنگ، میز اداری و نورپردازی عوامل افزایش کارایی و بهتر شدن فضای کاری را افزایش دهید.
پیشنهاد ما
در نهایت اگر به خرید و اجرای دکوراسیون داخلی و طراحی مدرن در سازمان خود فکر میکنید، ما امیدواریم این گزارش برای شما مفید بوده باشد. اینها و بسیار ناگفتههای دیگر که در مقالات قبلی آنها را ذکر کرده و یا خواهیم گفت همگی جزو مزایای افزودن مبلمان اداری و تغییر نگرش نسبت به آن در سازمان شما خواهند بود.
بنابراین اگر به این موضوع فکر میکنید که سازمان شما از نظر مبلمان اداری نظیر صندلی اداری، میز اداری و… دارای کیفیت چندان مناسب و شایستهای نیست، زمان مناسب خرید مبلمان اداری و ورود به فروشگاه وجود دارد. تیم طراحی و تولید ما در تمامی این مراحل توانایی همکاری پیوسته با شما را دارد تا دفاتر شما مطابق با بهترین و به روزترین طراحی دکوراسیون تولید شود و شادابی و شایستگی را برای شما به ارمغان بیاورد. ما تمام توان خود را در جهت رفاه شما مطابق با علم روز انجام خواهیم تا فضای کاری بهتری برای شما و همکارانتان ایجاد کنیم.