شما هم جزو آن دسته از کارفرمایان هستید که به صرافت تغییر دکوراسیون اداری خود برای تقویت روحیه کاری کارمندانتان افتاده‌اید؟ تبریک می‌گوییم! شما مرحله بزرگی را پشت سر گذاشته‌اید. واقعیت این است که دوره آن اتاق کارهای تکی و بزرگ با آن میز کارشناسی یا میز مدیریت سنگین، بزرگ و کلاسیک گذشته است. باید از آن دکورهای خفه‌کننده‌ای که از دهه ۸۰-۹۰ میلادی مرسوم بودند، فاصله بگیریم و دوباره به طراحی دفتر کار خود فکر کنیم. در دفتر کارهای مدرن امروزی، آن چیزی که باعث تقویت روحیه کاری افراد می‌شود، کار تیمی و همکاری است. گرچه هنوز اهمیت استفاده از پارتیشن‌ها و دیوادرها را کسی نفی نمی‌کند؛ اما فاصله بیش از حد دیگر جایز نیست. این تغییر جدید، باعث افزایش بهره‌وری، رضایت شغلی افراد و روحیه کاری می‌شود. با این حساب، اگر قصد تغییر دکوراسیون و تقویت روحیه کاری کارمندان خود را داشتید، با مبلمان اداری بینو تماس بگیرید.

برای تقویت روحیه کاری، بین فضای عمومی و خصوصی تعادل برقرار کنید

 

تعادل بین فضای خصوصی و عمومی برای تقویت روحیه کاری

 

کلید تقویت روحیه کاری امروزه نه صرفا در داشتن اتاق‌های خصوصی و جداگانه، که داشتن چیدمان دفتر کاری است که همه فن حریف باشد و پاسخگوی نیازهای همه کارکنان و البته کارفرما. موضوع این است که باید فضایی در اختیار کارکنان خود بگذارید، که به راحتی با یکدیگر تعامل داشته باشند و در عین حال فضای خصوصی خود را بدون مزاحمت دیگران داشته باشند.
فضای عمومی جایی است که معمولا پلان باز دارد؛ پر است از نقاطی که در آن‌ها مکالمات و brainstorming به صورت خود به خودی اتفاق می‌افتد. این فضا، در واقع هیچ اتاقی نداشته، معمولا میز کار گروهی و سایت دارد و حتی صندلی‌های آن هم مشترک است. واضح است که چنین فضایی برای کارهایی که به تمرکز نیاز دارند، مناسب نیست. به همین دلیل است که برای تقویت روحیه کاری کارکنان هم که شده، باید به فکر فضای خصوصی هم باشید.

دفتر کار باز، راهکاری موثر برای تقویت روحیه کاری است

 

دفتر کار باز راهکاری برای تقویت روحیه کاری

 

اگر آنقدر بخت یارتان هست که فضای عمومی و فضای خصوصی به طور همزمان در اختیار دارید، بیشتر راه را رفته‌اید. ولی نه به این معنا که راه‌های شما برای تقویت روحیه کاری افراد بسته یا تمام شده است. سعی کنید با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی که این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا بر آن تاکید می‌شود، هر چه بیشتر فضا را باز کنید. این باعث می‌شود کارکنان بیش از پیش برای گفتگو و گپ زدن با همکاران خود احساس راحتی داشته باشند و در نهایت راهی می‌شود برای تیم‌سازی و کار گروهی.
یک پیشنهاد دیگر ما برای تقویت روحیه کاری و البته رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از پارتیشن‌های کوتاه بین فضاهای مختلف کار و تعبیه میز کار سرپایی است. امروزه این یکی از محبوب‌ترین جریان‌ها در دکوراسیون اداری است. چرا که در این صورت، کارکنان می‌توانند هر وقت بخواهند بایستند و هر زمان هم بخواهند بشینند و کار کنند.

یک نقطه برای ملاقات‌های فوری کاری، راهکاری فوق‌العاده است

این اتاق ملاقات‌های فوری در واقع فضایی است که کارکنان در آن می‌توانند راجع به ایده‌ها، مشارکت‌های خود روی پروژه صحبت کنند و البته از دیگر همکاران خود هم شناخت به دست بیاورند. بعضی کسب و کارها حتی راهروها را به فضای کار مشارکتی تبدیل می‌کنند. اما بعضی دیگر که احتمالا منابع اقتصادی بیشتری در اختیار دارند برای تقویت روحیه کاری افراد، گوشه‌هایی برای قهوه‌خوری، کتابخانه، جایی برای شارژ دستگاه‌های مختلف و چیزهای دیگری شبیه به این در نظر می‌گیرند.

حداقل یک اتاق را به عنوان فضای ملاقات‌های فوری کاری در نظر بگیرید. لازم نیست دکوراسیون آنچنانی انجام دهید. کافیست چند صندلی خوب اضافه کنید، چند المان دکوری به در و دیوار بزنید، وایت‌برد به یک دیوار بزنید و مثلا قهوه یا دمنوش آماده کناری بگذارید (یا ماشین قهوه‌ساز اجاره کنید و بخرید) تا چنین جایی را خیلی ساده بسازید. این یکی از بهترین راهکارها برای تقویت روحیه کاری است.

برای تقویت روحیه کاری، به دفتر کار خود تکانی بدهید

شما که دارید دکوراسیون دفتر کار خود را تغییر می‌دهید و چیز جدیدی می‌سازید، حواستان هست که دارید یک فرهنگ کاری جدید هم می‌سازید؟ با این حساب، چرا برای تقویت روحیه کاری هم که شده چند تغییر شیک و چشم‌گیر در فضا ایجاد نکنید؟

باز هم تاکید می‌کنیم: منظور ما الزاما این نیست که دفتر کار خود را از نو بکوبید و بسازید. مثلا اگر فقط چند دیوار را رنگ جدید، مدرن و مناسب بزنید، به طورکل فضای ذهنی همه را تغییر خواهید داد. می‌توانید دکور و نورپردازی و روشنایی را هم عوض کنید. با این کار نور بیشتر خواهد شد و افراد انرژی بیشاتری برای کار خواهند داشت. حتی می‌توانید روی جملات انگیزشی خوب هم حساب باز کنید. پیشنهاد آخر ما هم چیزی شبیه ایده‌های قبلی است. سعی کنید آن فضای رسمی و سنگین اداری را بشکنید. فضایی برای کارکنان بسازید که راحت بنشینند، حرف بزنند و ایده‌پردازی کنند.