نظر: 0 بهمن 4, 1399

چرا فضای اداری باید ارگونومیک باشد؟

فضای اداری باید ارگونومیک باشد – اولین برداشت‌های شما پس از شنیدن در اختیار داشتن فرصت طراحی برای محل کار چیست؟

آیا از نظر زیبایی‌شناسی به این موضوع نگاه می‌کنید؟ آیا مبلمان اداری استفاده شده برای شما قابل اهمیت است؟ آیا رنگ و همسانی اجزا جزئی از طراحی شماست؟

طراحی فضای باز را دوست دارید و یا طراحی سلولی را؟ اما در هر صورت می‌دانید که دفتر شما می‌تواند با داشتن فضای کاری بسیار خلاقانه و مدرن به خود مباهات کند، اما آیا قادر است برداشت مثبت را هم نصیب کارمندان کند و هم نصیب بازدیدکنندگان؟

واقعیت این است که اکثر مردم اغلب از اهمیت طراحی محل کار متناسب با نیازهای کارمندان غافل می‌شوند، و به این نکته توجه نمی‌کنند که آن‌ها بیش از نیمی از عمر خود را در مجل کار خود سپری می‌کنند.

مطالعه‌ی تعامل بدن انسان با محیط اطراف می‌تواند به تعادل بین طراحی محل کار و نیازهای جسمی انسان برسد. ارگونومی دستیابی به این هدف و موارد دیگر است.

 

ارگونومی در مبلمان ادری به چه معناست؟

ارگونومی علمی است که به مناسب بودن طراحی دفتر برای افراد مرتبط است. با در نظر گرفتن توانایی‌ها و محدودیت‌های افراد، یک طراح محیط کار با طراحی ارگونومیک تلاش می‌کند تا در تأمین نیازهای عملکردی کاربران موثر باشد و از تحلیل قوای جسمی و روحی آن‌ها بکاهد.

طراحی محل کار باید با هدف افزایش عملکرد فردی و گروهی، کار گروهی و مهمتر از همه، ایجاد یک محیط امن و راحت برای کارمندان باشد.

طراحی محل کار

طراحی محل کار به چه معناست؟

طراحی محل کار تأثیر عمیقی بر بهره وری نیروی انسانی دارد. استفاده بهینه از فضا از طریق قرارگیری بهینه تجهیزات، ادغام فاکتور انسانی در طراحی محل کار و انطباق موثر محل کار با محیط اطراف از جنبه‌های مهم ارگونومی است.

ادغام اصول بهزیستی انسان در طراحی محل کار برای اطمینان از عملکرد کارمندان در افزایش و ایجاد بستر مناسب برای عرضه بهترین توانایی‌هایشان بسیار مهم است. اگرچه ظاهراً افرادی که پشت میز کار خود نشسته است، تصور نمی‌کند که یک کار پر رحمت و مملو از خطرات انسانی و جسمی را انجام می‌دهد، اما نتایج تحقیقات بسیاری نشان می‌دهد که‌عدم وجود شرایط مناسب و پایدار می‌تواند باعث اختلالات جسمی بسیار زیادی چون درد مفاصل، آسیب در مهره‌های گردن، آسیب در شانه‌ها و آفتادگی شانه ها، و مچ و… شود و به صورت کلی اثرات منفی بسیاری بر سلامتی افراد داشته باشد.

 

RSI:

یکی از اختلالات مرتبط با محل کار آسیب‌های استرس تکراری (RSI) است. یک نوع صندلی اداری یا میز اداری اشتباه، یا یک وضعیت بدن غلط، می‌تواند در طولانی مدت کشنده باشد. به دلیل تکراری بودن کار در اکثر موارد و برای تعداد زیادی از کارمندان، استفاده نادرست از ابزارهای کاری برای مثال می‌تواند چشمان شما را خسته کند، باعث درد سر، کمردرد، گردن درد و سندرم تونل کارپ شود.

همچنین همان گونه که گفتیم احتمال بروز مشکلات اسکلتی-عضلانی وجود دارد. خطر آسیب ناشی از وضعیت ناخوشایند یا تکرار شونده بودن کار، می‌تواند شما را ناراحت کرده و استرس مربوط به کار را نیز به میزان زیادی افزایش دهد.

 

ارگونومی به شما چه کمکی می‌کند:

ارگونومی به شما کمک می‌کند تا کاربری و استفاده از ابزارهای کاری که می‌تواند باعث افزایش احتمال آسیب در کارمندان شود به شضدت کاهش یابد علاوه بر این موضوع، با افزایش نرخ صدمات و بیماری‌های ناشی از طراحی محل کار، هزینه‌های شرکت می‌تواند در طولانی مدت اضافه شود.

ایستگاه‌های کاری شلوغ اداری یکی از مهمترین دلایل غیبت زیاد و روحیه پایین سازمان در محل کار است. هدف از طراحی محل کار این است که طراحی را متناسب با نیاز کارمندان در حیط کاری را انجام دهد و کارمندان در آن محیط به کار خود و انجام امور محوله‌ی خود بپردازند.

چیدمان صندلی اداری و میز اداری در یک دفتر باید برای ایجاد محیطی مناسب برای کارگرمندان باشد. این محیط اجازه می‌دهد تا یک کارمند با حفظ سلامتی بهترین وضعیت بدنی و جسمی را برای خود ایجاد نماید.

ارگونومی اداری مستلزم اتخاذ طرحی متناسب با فضای کاری، نیاز شغلی و موقعیت شماست. این کار بر روی محل قرارگیری صندلی اداری، میز اداری، صفحه کلید، مانیتور و تلفن نیز موثر است.

طراحی محل کار

طراحی محل کار

ارزیابی در زمینه سازگاری ارگونومی یک دفتر شامل چه مورادی می شود؟

شناختن خواسته‌های جسمی، فیزیولوژیکی و روانی یک شغل
شناخت توانایی‌های جسمی، فیزیولوژیکی و روانی یک کارمند
تشخیص‌عدم تطابق خواسته‌ها و توانایی‌ها
آموزش کارمند برای کار بهینه و استفاده‌ی بهینه از فضای اداری

مطالعه‌ای به درک خواسته‌های جسمی، فیزیولوژیکی و روانی یک شغل کمک می‌کند، که دیدگاه کلی و مطابق با چشم‌انداز و وضعیت موجود داشته باشد. این باید شامل موارد زیر باشد:

تنظیم ایستگاه کاری یا میز اداری با توجه به وضعیت، زمان لازم برای انجام فعالیت خاص، حرکت و تکرارهای مورد نیاز برای تکمیل فعالیت

محیط محل کار شما، از جمله نوع محل کار، چراغ‌های استفاده شده، سطح سر و صدا و رطوبت و دما

ابزارهای شغلی مورد استفاده برای انجام کار، مانند ماوس، صفحه کلید، چاپگر و اسکنر.

مدت زمانی که ما در یک سازمان و یک محیط کاری گذرانده‌ایم، میزان تأثیر ارگونومی بر سلامت ما را تعیین خواهد کرد. یک دفتر سازگار با ارگونومی باید این سوالات را برآورده کند:

آیا موقعیت صفحه کلید و ماوس شما مناسب است؟

آیا می‌توانید از نوت بوک خود به بهینه‌ترین شکل استفاده کنید؟

آیا مانیتور قابل تنظیم برای کاهش خستگی چشم دارید؟

آیا مکانیزم‌های کنترل صدا در دفتر شما وجود دارد؟

دمای مطب شما مناسب است؟

آیا می‌توانید در حالی که در حال کار خود بر روی میز و صندلی اداری خود هستید فاصله توصیه شده را حفظ کنید طول و فاصله برای ایستگاه‌های کاری نشسته و ایستاده؟

نتیجه‌گیری

استفاده از ارگونومی مناسب در طراحی‌های مدرن اداری بسیار مهم تلقی می‌شود. بهترین محل‌های کار برای افراد و اطراف افراد طراحی شده است. یک طراحی دفتر ایده آل از داشتن فضاهای بسته مانند اتاقک جلوگیری می‌کند و فضای کاری باز و پویاتر را توصیه می‌کند. مشارکت کارمندان در روند طراحی نیز ایده خوبی است.

مطالعات نشان می‌دهد کارکنانی که در روند طراحی میزهای کاری خود مشارکت دارند، سطح تعهد بالاتری نشان می‌دهند و بهره وری بالاتری دارند. یک محل کار با طراحی ارگونومیک ضمن ایجاد جو مناسب برای تحقق اهداف سازمانی، در ایجاد نگرش مثبت در کارمندان بسیار کمک خواهد کرد.

پیشنهاد ما

در نهایت اگر به خرید و اجرای دکوراسیون داخلی و طراحی مدرن در سازمان خود فکر می‌کنید، ما امیدواریم این گزارش برای شما مفید بوده باشد. این‌ها و بسیار ناگفته‌های دیگر که در مقالات قبلی آن‌ها را ذکر کرده و یا خواهیم گفت همگی جزو مزایای افزودن مبلمان اداری و تغییر نگرش نسبت به آن در سازمان شما خواهند بود.

بنابراین اگر به این موضوع فکر می‌کنید که سازمان شما از نظر مبلمان اداری نظیر صندلی اداری، میز اداری و… دارای کیفیت چندان مناسب و شایسته‌ای نیست، زمان مناسب خرید مبلمان اداری و ورود به فروشگاه وجود دارد.

تیم طراحی و تولید ما در تمامی این مراحل توانایی همکاری پیوسته با شما را دارد تا دفاتر شما مطابق با بهترین و به روزترین طراحی دکوراسیون تولید شود و شادابی و شایستگی را برای شما به ارمغان بیاورد. ما تمام توان خود را در جهت رفاه شما مطابق با علم روز انجام خواهیم تا فضای کاری بهتری برای شما و همکارانتان ایجاد کنیم.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

آیا میز MDF گزینه مناسبی برای دفتر کار شماست؟

اگر در گیر و دار خرید میز اداری باشید که قیمت مناسب داشته باشد و ظاهر و دوام آن هم قابل‌قبول باشد، حتما می‌دانید به لحاظ انتخاب متریال دستتان باز نیست و گزینه‌هایی که می‌توانید انتخاب کنید محدود است. فقط اگر یک فروشگاه دست دوم‌فروش یا منصف پیدا کنید، ممکن است بتوانید با بودجه محدود […]

ادامه مطلب
اتاق کنفرانس خلاقانه

ایده‌هایی برای طراحی اتاق کنفرانس خلاقانه- ساده اما کاربردی

اتاق کنفرانس یکی از مهمترین فضاهای شرکت‌های بزرگ و کسب و کارهای کوچک است. تقریبا همه اتفاقات مهم یک دفتر کار، در این اتاق می‌افتد. از جلسات کاری با مشتریان احتمالی، تا جلسات سریع با کارکنان برای هماهنگی یا انجام مصاحبه‌های کاری برای گرفتن نیروی جدید. تحقیقات نشان داده‌اند مدیران میانی حدود 35% از زمان […]

ادامه مطلب
مبلمان اداری دفتر کار باز

مبلمان اداری دفتر کار باز چه ویژگی‌هایی دارد؟ تفاوت آن با نوع سنتی چیست؟

یک تصویر کلیشه‌ای از دفتر کار سنتی در ذهن بسیاری از ما وجود دارد: دفتر کاری تیره وخفه که اتاق اتاق است و خلاقیت و همکاری را در نطفه خفه می‌کند. معمولا هم خیلی نور ندارد و برای همین هم هست که در آن احساس خفگی داریم. خوشبختانه دوره این دفتر کارها با آن دکوراسیون […]

ادامه مطلب