نظر: 0 دی 4, 1399

رعایت کدام اصول ارگونومی می‌تواند در سازمان به شما کمک کند؟

امروزه بحث های زیادی درباره ارگونومی وجود دارد. واقعاً ارگونومی درفضای اداری چیست؟ و در حال حاضر چقدر سازمان شما اصول ارگونومی استاندارد را رعایت کرده است؟ در متن پیش رو ما این اصطلاح را برای شما تجزیه کرده و ملزومات رعایت حالت ارگونومی استاندارد را با شما در میان می‌گذاریم. شما با رعایت همین نکات ساده پس از مدت کوتاهی متوجه خواهید شد که چگونه این حرکات ساده و آسان بر زندگی روزمره شما تأثیر می‌گذارد و به شما نشان می‌دهد که چگونه می‌توانید به راحتی در یک سازمان با رعایت اصول ارگونومی سلامت جسمانی خود را حفظ کنید.

شما به عنوان کارکنان یک سازمان بیشتر زمان روزانه‌ی خود را در دفتر کار خود می‌گذرانید. دفتر کاری که شامل میز اداری، صندلی اداری، مبلمان اداری و سایر اجزایی است که وابسته به مبلمان اداری هستند. پس بیایید با کاوش در جنبه‌های مختلف نحوه‌ی کار فضای ارگونومیک و چگونگی دستیابی به ایجاد یک فضای اداری ارگونومیک دانش خود را محک بزنیم و سلامتی خود را تضمین کنیم. در مقاله‌ی”راه حل‌های مبلمان اداری و نکات مربوط به محل کار“، ما به شما راهنمای ساده‌ای از این را نشان داده‌ایم و در این گزارش به بررسی جزئی‌تر آن خواهیم پرداخت. راهنمای پیش رو نه تنها به شما کمک خواهد کرد که بهتر و راحت‌تر اوقات خود را در سازمان خود پیگیری نمایید بلکه هیچ هزینه‌ی مازادی را به شما تحمیل نخواهد کرد. می‌شود گفت این همان موقعیتی است که اکثر کارفرمایان و صاحبین کسب و کار به دنبال آن هستند، بهبود فضای کاری بدون صرف هیچ گونه هزینه‌ی مازاد و سرباز برای سازمان. در ادامه با پنج اصول اصلی ارگونومی استاندارد آشنا خواهیم شد.

اصول ارگونومی استاندارد در بهره‌وری بیشتر موثر است.

اصول ارگونومی استاندارد در بهره‌وری بیشتر موثر است.

اصول ارگونومی استاندارد در محل کار چیست؟

بهترین وضعیت طبیعی بدن خود را شناسایی کنید

وضعیت نشستن شما نباید از وضعیت طبیعی بدن شما در حالت ایستادن تفاوت آن چنانی داشته باشد. این یکی از اصول ارگونومی استاندارد است. نکات مهمی که باید به آن توجه کنید این است که پاهای شما می‌بایست به صورت عادی بر روی زمین قرار بگیرد. هیچ فاصله‌ای نمی‌بایست وجود داشته باشد. این مهم زمانی اجرا می‌شود که زانوهای شما در حالت عمود باشد. عرض شانه‌هایتان می‌بایست در حالت طبیعی باشد و پشت شما تکیه‌گاه مناسبی داشته باشد. اصطلاحاً می‌گویند بدن شما می‌بایست آرام باشد و متابولیسم بدن شما در حالت طبیعی باشد. صندلی اداری مناسب به شما کمک خواهد کرد که پشت و ستون فقرات شما در حالت S قرار بگیرد. ایجاد وضعیت طبیعی برای بدن در حالت نشستن و ایستادن بسیار مهم است زیرا این عناصر بسیار مهم و در عین حال ساده‌ای هستند که می‌توانید با رعایت آن‌ها ارگونومی استاندارد را برای خود به ارمغان بیآورید.

قرار دادن بازو و دست به شیوه‌ی مناسب

هنگامی که از وضعیت طبیعی بدن خود آگاهی کامل را پیدا کردید، می‌بایست به موضوع مهم دیگری توجه کنید و آن وضعیت قرارگیری بازوها و دست‌هایتان است. با توجه به این که اکثر کارمندان در حال حاضر با سیستم کامپیوتری کار می‌کنند وضعیت نامناسب قرار گیری دست و بازوهای آن ها می‌تواند منجر به اسیب بسیاری در بلند مدت به آن‌ها شود. نکته اصلی این است که در حالی که زاویه بازوها را 90 درجه نگه دارید و آرنج های خود را نردیک به بدن خود و به پهلو نگه دارید.

از آنجا که هنوز بیشتر دفاتر کار با میز اداری با ارتفاع ثابت مجهز شده‌اند، شما می‌توانید برای دستیابی به این موقعیت 90 درجه بازوها، با استفاده از ابزارهای موجود تغییراتی در ارتفاع صفحه کلید خود ایجاد نمایید و آن را در شرایط ارگونومی استاندارد قرار دهید. نکته بعدی که باید به آن توجه کنید موقعیت قرارگیری ماوس است. ارگونومی استاندارد می‌گوید که صفحه کلید و ماوس به اندازه عرض شانه از هم فاصله و تا حد ممکن در یک سطح قرار دهید. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که تغییر دهنده‌ی ارتفاع صفحه کلید که به شما امکان می‌دهد تا کیبورد را در ارتفاع مناسب قرار دهید، ماوس شما را نیز می‌تواند در کنار خود جای دهد.

قرار دادن مناسب مانیتور؛ کمک به بینایی و قرارگیری در حالت مناسب

از آنجا که کارمندان بیشتر روز خود را به تماشای صفحه می‌گذرانند، مهم است که به موضوع قرارگیری مانیتور در اتفاع مناسب نیز توجه کنند. موقعیت صفحه نمایش باید همراه با وضعیت طبیعی و اروگونمی استاندارد بدن شما باشد تا بتواند نشستن شما را در بهترین حالت تضمین کند. هنگام تلاش برای یافتن مکان مناسب برای نمایشگرهای مانیتور خود، فاصله، ارتفاع و همچنین زاویه صفحه و یا صفحات مانیتور را در نظر بگیرید.

برای فاصله‌ی قرار گیری مانیتور از شما، توصیه می‌شود فاصله‌ی صفحه مانیتور از صورت و چشمان شما به اندازه‌ی بازوهای شما و یا همان حدود ۵۰ سانتی‌متر باشد. برای اندازه گیری دقیق‌تر این مسئله، اطمینان حاصل نمایید که هنگام نشستن در روبروی مانیتور شما می‌توانید تصویری مناسب و خوب را در اختیار داشته باشید. رعایت این اصل مسبب می‌شود که شما قوز نکنید و یا دچار تغییر وضعیت در حالت گردن خود نشوید و بدن شما در بهترین حالت قرار گیرد. این کار علاوه بر این که شما را در بهترین حالت ارگونومی استاندارد قرار می‌دهد می‌تواند مسبب این شود که خستگی و درماندگی ناشی از کار زیاد برای شما به صفر برسد.

در تنظیم ارتفاع، هدف دستیابی به راحتی بینایی است. به عنوان یک اصل ارگونومی استاندارد، باید به دنبال بهترین وضعیت خود باشید. یک راه آسان این است که اطمینان حاصل کنید سطح ارتفاع مانیتور در سطح چشم قرار دارد. اگر ارتفاع میز فعلی شما فاصله و موقعیت ایده آل صفحه مانیتور را تسهیل نمی کند، ممکن است استفاده از بازوی مکانیکی برای مانیتور و تغییر ارتفاع صفحات با استفاده از ابزارهای موجود شما را به دستیابی به هدف‌تان کمک کند.

مورد نهایی در مورد موقعیت قرارگیری مانیتور، زاویه مانیتور خواهد بود. هدف از این فاکتور صرفاً به حداقل رساندن هرگونه تابش خیره کننده صفحه نمایش است. یک شیب ساده رو به پایین مانیتور در کاهش بازتاب کمک زیادی می کند.

انتخاب صندلی و ارگونومی استاندارد

صندلی اداری شما بزرگترین همکار شما در ارگونومی استاندارد است. صندلی اداری مناسب از پشت و به عنوان تکیه‌گاه، و از پایین به عنوان نشیمن‌گاه به شما پشتیبانی می‌دهد و همچنین به حفظ وضعیت خوب بدن کمک می‌کند. در مورد انتخاب صندلی اداری، 3 ملاحظه مهم وجود دارد که باید آنها را به خاطر داشته باشید چه آن‌که کارمند هستید و چه آن‌که مدیر یک کسب و کار هستید. شکل، طول نشیمن گاه و همچنین ارتفاع صندلی اداری. برای شکل صندلی اداری، وضعیت طبیعی بدن خود را مشخص کنید و آن را بشناسید. مهم است که صندلی انتخاب شده دارای طراحی منحنی S و ارگونومیک باشد که از شکل نخاعی شما پشتیبانی لازم را نماید. برای اطلاعات بیشتر در مورد صندلی ارگونومیک می توانید مقاله‌ی “صندلی کارشناسی ارگونومیک، راحتی و سلامتی برای کارمندان” را مطالعه نمایید. پشتیبانی کمر قابل تنظیم در صندلی ارگونومیک می تواند برای شما مطلوب باشد و این امر به شما در حفظ وضعیت نشستن خوب کمک می‌کند.

طول نشسمن‌گاه صندلی اداری نیز مهم است. صندلی اداری با قابلیت تنظیم طول و عرض نشیمن‌گاه این روزها بر صندلی اداری معمول و گذشته ترجیح داده می ‌شود که عمده دلیل آن راحتی و آسایش کاربران است. یک عمق نشیمن‌گاه ایده آل آن است که فضای پشت زانوها و لبه صندلی تقریباً به اندازه مشت شما یا چهار انگشت باشد. ارتفاع صندلی ویژگی بسیار مهمی است که اغلب نادیده گرفته می شود. اگر قد کوتاهی دارید و متوجه می شوید که پاهایتان از روی صندلی آویزان هستند و به زمین نمی رسد، پاهای خود را در زیرپایی ارگونومیک قرار دهید. این امر به این دلیل است که هنگام نشستن پاهای شما محکم روی زمین قرار می گیرند تا حالت طبیعی نشستن شما تسهیل شود.

طراحی نوین صندلی اداری می تواند جهت رفاه کارمند است.

طراحی نوین صندلی اداری می تواند جهت رفاه کارمند است.

فعالیت بدنی را در برنامه کاری خود بگنجانید

حتی با ارگونومیک استاندارد محل کار، عاقلانه است که اهمیت فعالیت بدنی را در زندگی روزمره فراموش نکنیم. استراحت منظم از نشستن طولانی مدت توسط بسیاری از متخصصان بهداشت توصیه می‌شود. کشش مداوم می‌تواند به سست شدن عضلات سفت در طولانی مدت در یک وضعیت کمک کند. یک راه حل آسان برای این کار این است که یک میز ایستاده را در ایستگاه کاری فعلی خود قرار دهید. وجود میز ایستاده به شما یادآوری می‌کند تا عادت نشستن را ترک کنید و در طولانی مدت کاری نیز برای سلامتی شما مفید است.

نتیجه

جنبه‌های زیادی برای ایجاد یک ایستگاه کاری ارگونومیک وجود دارد. هر تنظیم کوچکی که در لوازم اداری به شما در رسیدن به ارگونومی استاندارد کمک خواهد کرد. رعایت عواملی که گفته شد کمی تواند در ایجاد یک محیط کار سالم و شاد نقش مهمی داشته باشد. یادمان باشد هرگز برای تغییر در روند کاری مثبت و سازنده برای خودتان خیلی دیر یا زود نیست. بنابراین اولین قدم را هم اکنون بردارید.

پیشنهاد ما

تمام این موارد ذکر شده جزو تجریبات گروه فنی و طراحی ما بوده که به صورت خلاصه در این مقاله برای شما نگارش شده است. در نهایت اگر به خرید و اجرای دکوراسیون داخلی و طراحی مدرن در سازمان خود فکر می‌کنید، ما امیدواریم این گزارش برای شما مفید بوده باشد. این‌ها و بسیار ناگفته‌های دیگر که در مقالات قبلی آن‌ها را ذکر کرده و یا خواهیم گفت همگی جزو مزایای افزودن مبلمان اداری و تغییر نگرش نسبت به آن در سازمان شما خواهند بود.

بنابراین اگر به این موضوع فکر می‌کنید که سازمان شما از نظر مبلمان اداری نظیر صندلی اداری، میز اداری و… دارای کیفیت چندان مناسب و شایسته‌ای نیست، زمان مناسب خرید و ورود به فروشگاه وجود دارد. تیم طراحی و تولید ما در تمامی این مراحل توانایی همکاری پیوسته با شما را دارد تا دفاتر شما مطابق با بهترین و به روزترین طراحی دکوراسیون تولید شود و شادابی و شایستگی را برای شما به ارمغان بیاورد. ما تمام توان خود را در جهت رفاه شما مطابق با علم روز انجام خواهیم تا فضای کاری بهتری برای شما و همکارانتان ایجاد کنیم.

 

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

آیا میز MDF گزینه مناسبی برای دفتر کار شماست؟

اگر در گیر و دار خرید میز اداری باشید که قیمت مناسب داشته باشد و ظاهر و دوام آن هم قابل‌قبول باشد، حتما می‌دانید به لحاظ انتخاب متریال دستتان باز نیست و گزینه‌هایی که می‌توانید انتخاب کنید محدود است. فقط اگر یک فروشگاه دست دوم‌فروش یا منصف پیدا کنید، ممکن است بتوانید با بودجه محدود […]

ادامه مطلب
اتاق کنفرانس خلاقانه

ایده‌هایی برای طراحی اتاق کنفرانس خلاقانه- ساده اما کاربردی

اتاق کنفرانس یکی از مهمترین فضاهای شرکت‌های بزرگ و کسب و کارهای کوچک است. تقریبا همه اتفاقات مهم یک دفتر کار، در این اتاق می‌افتد. از جلسات کاری با مشتریان احتمالی، تا جلسات سریع با کارکنان برای هماهنگی یا انجام مصاحبه‌های کاری برای گرفتن نیروی جدید. تحقیقات نشان داده‌اند مدیران میانی حدود 35% از زمان […]

ادامه مطلب
مبلمان اداری دفتر کار باز

مبلمان اداری دفتر کار باز چه ویژگی‌هایی دارد؟ تفاوت آن با نوع سنتی چیست؟

یک تصویر کلیشه‌ای از دفتر کار سنتی در ذهن بسیاری از ما وجود دارد: دفتر کاری تیره وخفه که اتاق اتاق است و خلاقیت و همکاری را در نطفه خفه می‌کند. معمولا هم خیلی نور ندارد و برای همین هم هست که در آن احساس خفگی داریم. خوشبختانه دوره این دفتر کارها با آن دکوراسیون […]

ادامه مطلب