نظر: 0 مهر 13, 1399

در ستایش نور- نور چقدر در ایجاد شادابی محل کار موثر است؟

در ستایش نور- نور چقدر در ایجاد شادابی محل کار موثر است؟

از آن جایی که اکثر ما، زمانی حدود یک سوم از شبانه روز خود را در محل کار سپری می‌کنیم، منطقی و کاملاً قابل درک است که به نور و اهیمت حضور آن ارزش والایی بگذاریم. نور اگر با کیفیت مناسب باشد، می‌تواند اثر اعجاب آوری بر ما داشته باشد. مزایای زیبایی شناختی یک دفتر کار روشن با نور طبیعی و نور مصنوعی آن قدر بوده که ما امروز در این مورد و تاثیر دکوراسیون داخلی حرفه‌‌ای با شما به صحبت می‌نشینیم.
انجام وظایف محوله در محل کار به مدت طولانی و یک جانشینی روزانه می‌تواند به طور معمول از لحاظ بصری بسیار خسته کننده باشد. اتفاق ذکر شده را اگر در جوار کار با سیستم‌های رایانه‌‌ای به مدت طولانی و خیره ماندن بر صفحات آن بگذرانید به راحتی متوجه خواهید شد که این آلودگی‌های بصری در کوتاه مدت و بلند مدت آسیب فراوانی به کاربر وارد خواهد کرد. نورپردازی و حفظ استاندارد‌های بصری یکی از مهم‌ترین خصوصیات یک دفتر خوب، شایسته و جذاب است که می‌تواند تاثیر زیادی در بهره وری و رفاه کارکنان داشته باشد. همان گونه که در گذشته درباره ی طراحی داخلی و تاثیر آن گفتیم در این گزارش از نور و روشنایی برای شما خواهیم گفت.

اکنون نکته‌‌ای که در اینجا مطرح می‌شود این است که با وجود علم بر این موضوع اکثر کارفرمایان، ادارات و شرکت‌ها نسبت به انجام صحیح آن قصور کرده و یا حتی با چشم پوشی از آن هیچ زمان آن را در نظر نمی‌گیرند.

نور و تاثیر آن بر طراحی داخلی

نور و تاثیر آن بر طراحی داخلی

نور و روشنایی بد چه تاثیراتی دارد؟

این کاملاً واضح است که روشنایی و نور نامناسب می‌تواند مشکلات متعددی مانند سردرد، میگرن، خستگی چشم را برای کارمندان ایجاد کند. البته باید به عنوان کارفرما بدانیم که مسائل بهداشتی ناشی از عدم وجود نور کافی فقط محدود به قوه ی بینایی نمی‌شود. نبود نور کافی و مناسب برای کارمندان دلیل کافی محسوب می‌شود که در زمان انجام کار با سیستم‌های کامپیوتری و یا خواندن موضوعات مهم و رونوشت نامه‌ها و… به اجبار دچار تغییر در حالت استاندارد بدن شوند و در وضعیت نامناسب باشند. این موضوع سبب می‌شود که دچار مشکلات اساسی در ستون فقرات و مشکلات عضلانی شوند. این از تاثیرهای ثانویه ی نبود نور کافی است.
با این وجود مقصود از روشنایی و نور ضعیف در طراحی داخلی، به معنای کمبود نور نیست. در حقیقت، گاهی اوقات طراحی داخلی به گونه ای است که تابش نور بیش از حد و خیره کننده می‌تواند دید کارگران را مختل کند و آن ها را از انجام درست ودقیق کار باز بدارد. کنتراست نادرست، نور کم در بخش‌های مختلف و قطع و وصل شدن پیایی نور می‌تواند از مشکلات احتمالی دیگری باشد که در روشنایی بد محل کار وجود خواهد داشت.

نور و تاثیر آن بر طراحی داخلی

نور و تاثیر آن بر طراحی داخلی

نور طبیعی، موثر‌تر از آنچه تاکنون می‌اندیشیدید!

نور می‌تواند اثرات بیولوژیکی و درمانی داشته باشد. اهمیت نور طبیعی را نمی‌توان در نظر نگرفت. مطالعات نشان می‌دهد که نور طبیعی باعث افزایش هوشیاری و افزایش دامنهٔ توجه و همچنین کاهش استرس می‌شود.
استفاده از نور طبیعی در محل کار تا آن جا که امکان دارد برای افزایش بهره وری مناسب است. با جانمایی عناصر دیگری چون گیاهان، میزهای شیشه‌‌ای و حتی کف پوش‌های مخصوص برای بازتاب نور می‌توانید فضایی کاملاً طبیعی و گیرا را ایجاد کنید. در صورت امکان، میزها باید به گونه‌‌ای قرار بگیرند که از نور طبیعی به ویژه نزدیک پنجره استفاده بهینه نمایند. ثانیاً به شما می‌تواند این اطمینان را دهد که کارکنان شما می‌توانند از نور طبیعی برای جلوگیری از خستگی چشم استفاده نموده اند.

چه مواردی را باید در روشنایی در دفاتر خود رعایت کنید؟

روشنایی باید یکی از اساسی‌ترین بخش‌های هر طراحی داخلی باشد و این روشنایی می‌بایست به صورت یک رویکرد یکپارچه در شرکت و یا سازمان در نظر گرفته شود. این بدان معناست که استفاده از نور به همراه سایر المان‌های طراحی داخلی مانند مبلمان اداری، میز مدیریتی، میز کارشناسی و… باید به صورت یک پارچه در نظر گرفته شوند. این شیوه ی نور پردازی بسیار مهم و ضروری است و در کوتاه مدت می‌تواند به عنوان یکی از شاخصه‌های دفتر شما در میان شرکای تجاری و مشتریان شما شناخته شود.
از مهم‌ترین نکاتی را که می‌بایست در نور پردازی داخلی رعایت کنید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
برای جلوگیری از تابش خیره کننده در مانیتورهای رایانه، باید نور بالای سر تنظیم شود.
– نور را تا حد کافی کم کنید تا محیط کار بیش از اندازه روشن نباشید و برعکس.
– اطمینان حاصل نمایید که تمام صفحاتی و اجزایی که برای بازتاب نور مورد استفاده بوده‌‌اند، جانمایی درستی دارند.
– از پرده‌هایی با قابلیت تنظیم نوری برای پنجره‌ها استفاده کنید.
– برای جلوگیری از بازتاب زیاد و یا کم در کف می‌توان از کف پوش‌ها و روکش‌های مختلف و متنوع استفاده کرد.
– از روشنائی‌های LED می‌توانید بیشتر بره ببرید. زیرا آن‌ها اشعه ی مضری متصاعد نمی‌کنند و در عین حال می‌توانند نور خوب و مساعدی به شما بدهند.
موارد زیادی برای دکوراسیون و طراحی یک فضای اداری عالی برای شما و همکارانتان وجود دارد. انتخاب چیدمان مناسب برای دفتر کار و مبلمان اداری عالی، بخش بزرگی از احساس درونی و بیرونی و عملکرد دفتر شما است.
آیا در حال راه اندازی مشاغل هستید و به فکر گسترش فضای اداری هستید؟ آیا دفتر شما نیاز به یک بازسازی کلی دارد؟
بنابراین اگر به این موضوع فکر می‌کنید که سازمان شما از نظر نور و روشنایی دارای کیفیت چندان مناسب و شایسته‌ای نیست، زمان مناسب خرید و ورود به فروشگاه وجود دارد. تیم طراحی و تولید ما در تمامی این مراحل توانایی همکاری پیوسته با شما را دارد تا دفاتر شما مطابق با بهترین و به روزترین طراحی دکوراسیون تولید شود و شادابی و شایستگی را برای شما به ارمغان بیاورد. ما تمام توان خود را در جهت رفاه شما مطابق با علم روز انجام خواهیم تا فضای کاری بهتری برای شما و همکارانتان ایجاد کنیم.
همچنین برای تماس و دریافت اطلاعات بیشتر ما در شبکه‌های اجتماعی مختلف چون اینستاگرام، توئیتر، لینکدین همواره آمادهی مشاوره، پاسخ گویی به سوالات و کمک به شما هستیم.

 

 

مطالب مرتبط با این موضوع که می‌تواند به شما در انتخاب بهتر کمک کند:

مبلمان اداری و میز اداری- هفت ویژگی که باید در انتخاب مد نظر قرار بگیرد.

کمد بایگانی- کدام ویژگی ها را در خرید کمد بایگانی مدنظر داشته باشیم.

صندلی اداری خوب می‌بایست چه ویژگی‌هایی داشته باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

آیا میز MDF گزینه مناسبی برای دفتر کار شماست؟

اگر در گیر و دار خرید میز اداری باشید که قیمت مناسب داشته باشد و ظاهر و دوام آن هم قابل‌قبول باشد، حتما می‌دانید به لحاظ انتخاب متریال دستتان باز نیست و گزینه‌هایی که می‌توانید انتخاب کنید محدود است. فقط اگر یک فروشگاه دست دوم‌فروش یا منصف پیدا کنید، ممکن است بتوانید با بودجه محدود […]

ادامه مطلب
اتاق کنفرانس خلاقانه

ایده‌هایی برای طراحی اتاق کنفرانس خلاقانه- ساده اما کاربردی

اتاق کنفرانس یکی از مهمترین فضاهای شرکت‌های بزرگ و کسب و کارهای کوچک است. تقریبا همه اتفاقات مهم یک دفتر کار، در این اتاق می‌افتد. از جلسات کاری با مشتریان احتمالی، تا جلسات سریع با کارکنان برای هماهنگی یا انجام مصاحبه‌های کاری برای گرفتن نیروی جدید. تحقیقات نشان داده‌اند مدیران میانی حدود 35% از زمان […]

ادامه مطلب
مبلمان اداری دفتر کار باز

مبلمان اداری دفتر کار باز چه ویژگی‌هایی دارد؟ تفاوت آن با نوع سنتی چیست؟

یک تصویر کلیشه‌ای از دفتر کار سنتی در ذهن بسیاری از ما وجود دارد: دفتر کاری تیره وخفه که اتاق اتاق است و خلاقیت و همکاری را در نطفه خفه می‌کند. معمولا هم خیلی نور ندارد و برای همین هم هست که در آن احساس خفگی داریم. خوشبختانه دوره این دفتر کارها با آن دکوراسیون […]

ادامه مطلب